Gør noget ved natur/teknik nu

Lærere skal efteruddannes med udgangspunkt i eksperimenter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man lærer bedst om natur og teknik ved at bruge alle sanser og udføre relevante eksperimenter, men det vil tage mange år og koste mere end en halv milliard kroner at give natur/teknik-lærerne linjefagsuddannelse. Det kan vi ikke vente på. En styrkelse af lærernes faglige og formidlingsmæssige kompetencer vil være et stærkt skridt fremad mod en bedre undervisning i natur/teknik. Som direktør for Experimentarium vil jeg derfor foreslå, at der hurtigst muligt gennemføres en efteruddannelse, der tager udgangspunkt i »eksperimenter«, der knytter sig til emner, som kan være moduler for undervisningen i natur/teknik. Uddannelsen skal understøttes af papir- og webbaserede undervisningsmaterialer, og sideløbende med kurserne skal skolernes samlinger af undervisningsmidler suppleres, så de kommer til at rumme det, der skal til, for at elever og lærere kan gennemføre eksperimenterne. Samtidig bør der oprettes en blog, hvor lærere og elever kan udveksle erfaringer om eksperimenterne. Vi har erfaringerne på Experimentarium. Velforberedte besøg hos os, hvor lærere og elever bruger vores undervisningsmaterialer, giver et godt udbytte. Elevernes udbytte er ligefrem proportionalt med den forberedelse, de og lærerne investerer i besøget. Vi udbyder hver dag »El-Agent for en dag« og »Hjerte og Lunge«, og vi er blevet landsdækkende med vore omrejsende, skræddersyede undervisningstilbud »Redningshold for en Dag« og »Danske Opfinderland«. Det er intensiv undervisning med stort udbytte for elever (og lærere). Projektet »Xciters« klæder de bedste naturfagselever så godt på, at de kan undervise deres kammerater i natur/teknik. Experimentariums mål er at blive et multimedialt formidlingscenter; et veritabelt laboratorium i nye måder at formidle naturvidenskab og teknik på. Vi deler gerne vores erfaringer med andre, og vi ser os som en oplagt og erfaren medspiller til kommuner og skoler - og minister, hvis man vil gøre noget aktivt og konkret ved og for naturfagene. Nu.