Pak hverdagen ud

Forskning, erhvervsliv, skoler og de uformelle læringsmiljøer skal arbejde sammen for at øge elevernes interesse for naturvidenskaben

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var tænkt som en oplevelsespark for børnefamilier, der skulle have en herlig dag. Men det udviklede sig hurtigt til at blive et center for kvalificeret naturfagsundervisning, og det har ambitioner om at blive den samlende kraft for udviklingen af den danske folkeskole.

Oplevelsesparken Danfoss Universe orienterer sig imod den internationale elite på læringsområdet. I bestyrelsen sidder blandt andre Howard Gardner og den norske professor i naturfagsdidaktik Svein Sjöberg, som bliver inddraget, når parken indretter aktiviteter til besøgende skoleklasser og familier.

Formidlingen af naturvidenskaben tager udgangspunkt i fænomener fra hverdagslivet, som eleverne kan få forklaret ved selv at arbejde med dem. For de udstillede genstande må i den grad gerne berøres. Og hvem glemmer, hvordan en gravko i fuld størrelse virker, når man selv har prøvet at flytte jord med sådan en?

I en af bygningerne kan man blandt andet få fornemmelsen af at befinde sig midt i et vulkanudbrud, opleve et tordenvejr tæt på og se en islandsk gejser i naturlig størrelse. Eller man kan blive klog på termodynamik.

Formidling kræver engagement

»Skiller man en mobiltelefon eller en MP3-afspiller ad, er det ikke til at se, hvordan den reelt fungerer. Vi vil gerne anskueliggøre teknikken i vores hverdag«, siger Charlotte Sahl-Madsen, der er administrerende direktør for Danfoss Universe.

»Vi er overbeviste om, at vi sammen med engagerede og ambitiøse lærere kan øge formidlingen af naturvidenskaben«, siger hun og peger blandt andet på, at der er store perspektiver i at integrere samspillet mellem skolerne og centret meget mere. Samarbejdet må meget gerne blive mere omfattende end en enkelt dags besøg i parken.

»Vi vil oversætte læringsteorier og anden forskning til praktiske undervisningssituationer«, siger Charlotte Sahl-Madsen og fortæller om den dialog, centret har med mange af de lærere, der sidder helt ude på forkanten af stolen af bar iver og lyst til at formidle.

Kontakten med dem varetages af medarbejderne i den såkaldte Klogekasse - en udvidet form for skoletjeneste. Disse facilitatorer, som man kalder dem, står til rådighed for lærere, der søger inspiration til deres undervisning. Parken har også selv taget initiativ til et samarbejde med nogle skoler i Nordborg og Augustenborg Kommuner.

Interessen glæder direktøren og hendes medarbejdere, selv om de da også ser lærere, der tager besøget som en udflugt uden at engagere sig særligt i elevernes aktiviteter, så de kan arbejde videre med deres oplevelser.

»Det er virkelig ærgerligt«, siger hun. »Som lærer har man blandt andet til opgave at dele sin begejstring for faget«.

Hun mener derfor, at hvis man skal have mange flere unge til at interessere sig for naturvidenskab, skal man begynde med at motivere flere lærere. Derfor er der et markant behov for efteruddannelse, siger Charlotte Sahl-Madsen.

Intelligenser i virkeligheden

En af bygningerne i Danfoss Universe, Explorama, er indrettet ud fra teorien om de mange intelligenser. Man har nemlig god kontakt med Howard Gardner, der betragter centret ved Nordborg som hans teoriers møde med virkeligheden.

»Gardner er selvfølgelig interesseret i at se, hvordan det her virker. Derfor arbejder vi på at dokumentere effekten«, fortæller Charlotte Sahl-Madsen. Sammen med Gardner er hun og hendes medarbejdere ved at afslutte udviklingen af en såkaldt MI-profil, der er baseret på teorien om de mange intelligenser. Desuden er man med støtte fra Undervisningsministeriet i gang med at opbygge en database over den viden og forskning, der allerede er tilgængelig. I projektet »Fremtidens Undervisningsfacilitet« ser man også på it i undervisningen, og alle teorierne omsættes til konkrete undervisningssituationer. Til slut skulle man således vide, præcis hvorledes den optimale undervisningsfacilitet burde se ud.

Videndeling med eleverne

»Hvis virksomhederne vil have kvalificerede medarbejdere på langt sigt, så må de selv være med til at kvalificere dem«, mener Charlotte Sahl-Madsen. Og det behøver ikke at være så svært: Et besøg på rensningsanlægget eller hos den lokale damefrisør for at kigge på hendes parfumerihylde kan være med til at pakke hverdagen ud for eleverne.

»Virksomhedernes udviklingsafdelinger kunne dele mere ud af deres faglige viden - naturligvis ikke om forretningshemmeligheder, men om deres basisviden om de mange naturvidenskabelige emner, deres produktion bygger på. En skoleklasses virksomhedsbesøg bør inkludere viden om materialer og processer. Det er jo i alles interesse, at vi alle bliver klogere«, mener direktøren for Danfoss Universe.