Debat

En prøvelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I mine 15 år som lærer har jeg endnu ikke været med i et større cirkus end det, der for tiden turnerer i den danske folkeskole, nærmere betegnet cirkus Naturfag (det ringeste i Nordeuropa). Gennem det seneste par år er jeg som uddannet biologilærer blevet trukket rundt i manegen i et fuldstændig grotesk show, som endnu ikke er slut. Først skulle vi have en naturfagsprøve, som der blev brugt rigtig mange resurser på at forberede fysik/kemi-, geografi- og biologilærere på. Så skulle vi alligevel ikke have den. Nu skal vi så i indeværende år have en fysik/kemi- og en biologiprøve, men kun i år. Og jeg, som har valgt biologiprøven, står her godt en måned før med håret i postkassen. Der er nemlig ingen vejledning for biologiprøven 2006. Det er fuldstændig urimeligt og uanstændigt, at man skal stå model til en så elendig administration af naturfagsstyrkelsen i folkeskolen, og det er samtidig de ringeste betingelser, jeg til dato har prøvet at arbejde under. Jeg spekulerer på, hvordan min forening stiller sig til disse utålelige forhold? Skal man bare fortsætte med at blive holdt for nar og sælge billetter i det store naturfagscirkus? Jeg overvejer to muligheder: At sige farvel og tak eller at lade stå til. Det styrker nemlig naturfagene.

Svar

Situationen omkring naturfagsprøven fortjener bestemt betegnelsen grotesk show. Den kan måske også kaldes absurd teater. Teater og show signalerer imidlertid underholdning, og situationen har været alt andet end underholdende for de lærere og elever, der ufrivilligt har været med i forestillingen, hvilket vi ikke har undladt at gøre opmærksom på, men desværre uden den store effekt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Anders Bondo Christensen, formand for DLF