Debat

Kære Bertel Haarder

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som mange andre lærere er jeg bekymret for de ændringer i folkeskoleloven, der søges gennemført her i foråret. Jeg vil derfor opfordre dig til at få gennemført nogle ganske få undersøgelser, hvis resultater kan danne grundlag for at arbejde videre med de kommende resultater fra de nationale test.

Mine forslag er ganske enkle spørgsmål, som en skoleleder kan besvare i løbet af en times tid. Resultaterne, der bør offentliggøres på hver enkelt skoles hjemmeside, kan blive et vigtigt materiale i den lokale debat, der naturligt opstår, når de første resultater af de nationale test bliver sendt til kommuner og skoler. Spørgsmål og besvarelse kan foregå elektronisk:

- Elevernes ugentlige timetal (årgang og fag).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- Lærernes faglige efteruddannelse: Antal timer anvendt til efteruddannelse per lærer i de sidste tre år (kun faglig efteruddannelse - ikke pædagogiske arrangementer).

- Antal timer/lektioner i kreative fag i et skoleforløb fra 1.-9. årgang (det lagte skema for skoleåret 2006-07 anvendes).

- Klasselærernes afsatte tidsresurse per elev til skole-hjem-samtaler i skolåret 2006-07.

Spørgsmålene skal bearbejdes, så de kan bruges uden fejltolkninger. Resultaterne kan bruges dels til sammenligning af skoler, dels til sammenligning og lokal bearbejdning af kommende testresultater. Materialet kan anvendes af såvel kommunalbestyrelser og skolebestyrelser som pædagogisk råd til målrettede initiativer.