Debat

Civil lydighed

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En ny skolelov er på vej. Den bliver vedtaget i et lovligt valgt parlament med et sikkert flertal, og derfor har vi medlemmer af DLF at holde os loven efterrettelig.

Hvis du har påtaget dig fag, du ikke er helt tryg ved rent uddannelsesmæssigt, så bør du nu informere din skoleleder om, at det fag ønsker du ikke fremover. Du skal forklare, at det ikke er en protest, men af frygt for ikke at slå til rent fagligt ønsker du ikke at være ansvarlig for undervisningen i det/de fag fremover. Forklar skolelederen, at du følger med i udviklingen, nu er fagligheden i højsædet, og det retter du ind efter. Du ønsker ikke at blokere fagfordelingen, men tidligere accept af at varetage et uvant fag for at få fagfordelingen til at gå op, den velvilje kan du ikke mere yde. Hvis du pålægges et fag, du ikke har den fornødne faglige ballast i, bliver du nødt til at udfærdige et notat om, at du vedgår din manglende faglighed. Dette notat bedes lagt i din personalemappe, og kopi tilsendes skolebestyrelsen til orientering. Har du tidligere søgt kurser i netop dette fag, skal det nævnes i notatet.

Du skal understrege over for skoleleder og bestyrelse, at dette ikke er en protest, blot en sikkerhedsforanstaltning for ikke senere at blive udråbt til dårlig underviser som følge af en af ministeriets testresultater.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvis alle vore kolleger følger dette eksempel, vil skolelederen få skriftlig dokumentation for manglende faglige færdigheder blandt lærerne.

De klogeste ledere samler dokumentationen, henvender sig til kommunen og anmoder om flere resurser til efteruddannelse. Hvad der så sker, ved jeg ikke, men vi lærere har gjort noget, der måske kan gavne os senere.