Debat

Vi er allemandseje

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At vi har en folkeskole, der hører til blandt verdens dyreste, kan ikke anfægtes, og som med alt andet er forventninger og økonomi ligefrem proportional med hinanden.

Lærere og ledere inden for skoleverdenen har travlt med at skyde påstande om og begrundelser for øget faglighed ned. Faktum er dog, at vi er folkets skole og dermed allemandseje. Vi skal affinde os med og respektere den øgede fokus på fagligheden i den danske folkeskole. Den globaliserede verden stiller enorme krav til uddannelse og efteruddannelse. Den danske stat poster store summer i skolen, og det er op til os lærere at forvalte lærergerningen efter bedste evne.

Der er en tendens til at fokusere på alt det, som vi ikke kan rumme i skolen, alt det, der ikke kan lade sig gøre, og alle de døre, man skal banke på, før nogen åbner.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Debatten om, hvordan man øger fagligheden i folkeskolen, er væsentlig og relevant.

Vi skal altid være indstillet på debat til fordel for forbedringer.

Det er tankevækkende at høre, hvordan lærerstuderende omtaler undervisningen på landets seminarier. Ud af et stamhold på omkring 25 personer er det ikke unormalt, at der kun er fem-ti fremmødte til undervisningen. Der stilles ingen krav til de studerendes fremmøde. Det er rystende at lægge beslag på dyre og gode undervisere til næsten ingen studerende. Jeg har flere gange diskuteret dette med gamle medstuderende. Den generelle holdning er, at det vil være et indgreb i den personlige frihed at diktere mødepligt til undervisningen. Det er muligt, at det vil være et indgreb i den personlige frihed, men er det et helt urimeligt krav at stille?

Det er muligt, at man kan tilegne sig pædagogisk og didaktisk viden gennem selvstudier, men refleksionen og den faglige undervisning er fundamental for uddannelsen. Derfor bør det være et krav, at alle studerende deltager aktivt i undervisningen.

Diskussionen er god og relevant, men lad os gribe fat i det, vi kan ændre.

Det vil ikke koste staten flere penge at stille krav om mødepligt til undervisningen på landets seminarier. Lokalerne og underviserne er der - det eneste, der mangler, er de studerende.

Forkortet af redaktionen