Debat

KL har svigtet folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ole Holdgaard spørger i Folkeskolen nummer 43, om KL vil være med til projektet »Gør en god skole bedre«.

Det tilkommer ikke mig at give et officielt svar, men jeg har en mening om KL og folkeskolen.

Beklageligvis har KL ikke formået at forsvare den kommunale folkeskole over for regering og folketing.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi er tydeligvis på vej mod en stats- og detailstyret folkeskole. KL's børne- og kulturudvalg har kun antydningsvis protesteret - og ikke ageret.

KL har været alt for følgagtig og defensiv for eksempel i Pisa-diskussionen. KL's politik er hverken præget af indsigt eller overblik. Men der er udgivet en sand strøm af pjecer, brochurer og gode meninger på papir. Og på Skolerigsdagen i Aalborg har KL manifesteret evnen til at organisere store begivenheder uden at flytte noget. Jeg beklager dybt, at det på den ene side i 2002 lykkedes for bestyrelsen at viske tavlen ren for at begynde på en frisk, men at der på den anden side efterfølgende ikke er skrevet noget, der har haft grundlæggende betydning.

Vi skal have etableret en evalueringskultur, der indebærer dokumentation for resultatet af undervisning, men det kan gøres uden Her Majesty's Inspectors og statsstyrede test.