Se film og lær om livet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Buster« er Københavns Internationale Filmfestival for Børn og Unge, og den løber af stablen i disse dage.

Er der en film fra filmfestivalen, som vil blive specielt brugt i undervisningen i folkeskolen?

»Af børnefilm kan jeg nævne 'Turtles Can Fly', fordi det er en film, som på en rigtig god måde kan vise børn, hvad krigens væsen er. Den foregår på grænsen mellem Tyrkiet og Irak lige i dagene op til, at USA går ind i Irak. Den har børn i centrum, men den får alligevel det store perspektiv med. Altså hvad er krig, og hvad betyder det?« siger Flemming Kaspersen, der sidder i Busters programudvalg og er medarbejder i Center for Børne- og Ungdomsfilm i Det Danske Filminstitut.

Hvad så med en ungdomsfilm, som vil kunne blive brugt i undervisningen. Har du et bud på det?

»Ét bud kunne være 'Dear Wendy'. Den er speciel, fordi den har haft premiere tidligere, men den har aldrig været lanceret som en ungdomsfilm, selvom den i virkeligheden er det. Den handler om at vokse op, blive voksen og tage nogle valg. Specielt nogle moralske og etiske valg«.

Børn og unge i dag kan jo se film, nærmest hvornår de vil. Hvorfor skal de så også se film i undervisningen?

»I virkeligheden kunne man spørge: 'Hvorfor skal de læse bøger?' Ligesom litteratur er film en kunstart, som fortæller noget om livet, fortæller noget om verden, men gør det på en anden måde end litteraturen. Man kan bruge mindst lige så lang tid på at diskutere en film og trænge ind til, hvorfor den er, som den er, og hvorfor den virker, som den gør. Én ting er at kigge på en film, noget andet er virkelig at se den«.