Anmeldelse

Genreserien

Lærervejledning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fordi man er god til at læse, er det ikke ensbetydende med, at man også er god til at forstå det læste.

Lærervejledningen til "Genreserien"s bøger, der omhandler fantastiske, gyselige og eventyrlige fortællinger, er et godt bud på dels at bevare elevernes læselyst, dels at udstyre dem med nogle redskaber, som er med til at skabe aktive og medlevende læsere.

Redskaberne er de kendte læselog, læringslog, portfolio og medskabende sprog- og billedopgaver, men begreberne "genre" og "genrekendskab" er også væsentlige fokuspunkter i arbejdet.

Tekstarbejdet knytter sig i udstrakt grad til remsen lytte, tale, læse, skrive. Med andre ord: Der læses i teksten og skrives i logbogen, og det taler vi om og lytter til. Et godt grundlag for udvikling af den enkeltes læseforståelse.

Elevbøgerne er supplementsbøger og kan inddrages på mellemtrinnet, når det findes passende, altså når vækstgrundlaget hos eleverne er til stede. Der skal fokus på læseforståelsen.

Seriens bøger omfatter flere titler end de nævnte, men lærervejledningen siges også at dække dem.

Lærervejledningen bygger i væsentlig grad på Merete Brudholms bog "Læseforståelse - hvorfor og hvordan", og bedre grundlag kan vel næppe tænkes?