Trofæbørn

Det er ikke nødvendigvis uddannelsen, det er galt med, når studerende falder fra, mener fremtidsforsker

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I det moderne samfund går det for hurtigt til, at de unge kan følge med. Der er et overflødighedshorn af valg at træffe, og derfor er risikoen for at vælge forkert, når man vælger uddannelse, større, end den var tidligere. Når læreruddannelsen slås med stigende frafald, skal en stor del af forklaringen uden tvivl findes i måden, uddannelsen er skruet sammen på. Men noget af forklaringen skal måske også findes i samfundet.

»Engang var verden noget mere enkel, og der var ikke så mange valg, man skulle træffe. Når man forlod skolen, var det normer og traditioner, der begrænsede valgmulighederne. Typisk ville man spørge sin far: Hvad skal jeg blive til?, og så ville han give en vejledning efter bedste evne«, siger fremtidsforsker Anne-Marie Dahl fra virksomheden Futuria. Hun har blandt andet holdt foredrag og work-shopper på folkeskoler om, hvad lærere kan forvente sig af fremtidens skole.

»Når andre vejledte én, var det nemmere at give andre skylden, hvis man ikke blev lykkelig. I dag er de unge frigjorte af normer og traditioner, men det kan godt give problemer, når der skal vælges. Presset for at tage det rigtige valg er blevet for stort«.

»Den situation, man som ungt menneske står over for i dag, er en verden, der er åben og fri, og hurra, der er ikke nogen, der påtvinger os noget. Men med frisættelsen skal man saftsuseme også kunne vælge, for de normer og traditioner, man tidligere kunne læne sig op ad, er der ikke længere«, siger Anne-Marie Dahl.

Det må ikke være kedeligt

Samtidig er de unge, som nu skal i gang med en uddannelse, popstars-generationen. De er trofæbørn og hele familiens projekt. Der er kommet mere og mere fokus på børnene, og det hele drejer sig om dem. Det må ikke være kedeligt, og når de møder modstand, giver de op, mener Anne-Marie Dahl.

»Individualismen er god på mange måder, men det betyder måske også, at man har nogle forventninger om, at livet skal være spændende, og mit arbejde skal være enestående, og jeg må ikke begynde at kede mig. Hvis uddannelsen viser sig at være lidt kedelig, og jeg ikke kan realisere mig selv, så kan jeg bare smutte et andet sted hen. Det er brug og smid væk-kulturen«.

Hun har blandt andet talt med flere virksomhedsledere, som siger, at de nyuddannede er vanskelige at have med at gøre, fordi de ikke gider det kedelige rugbrødsarbejde. Derfor ender de i konflikt med de ældre medarbejdere.

jrjohansen@dlf.org