Debat

Investering i fremtiden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så dukkede den op igen. Ideen er såmænd ikke blevet hverken værre, bedre eller billigere siden sidst.

Det forholder sig med »eksperternes viden om pædagogiske tiltag« som med bøndernes om den nok så berømte agurkesalat.

Som det er, har de specialuddannede lederspirer sikkert mere forstand på den økonomiske del af lederjobbet de er jo specialuddannede i just det. De bør fra starten gøre sig helt klart, at »den form for virksomhed« ikke kan eller bør give profit der er tale om en ren investering i fremtiden for nærværende en ren udgift.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Den pædagogiske leder som stadig bør fungere skal fortsat være indehaver af en gedigen pædagogisk baggrund, så han/hun får mulighed for og tid til klassebesøg, deltagelse i diverse projekter i klasserne, rådgivning i udvidet omfang. Ja, iagttages dette, så er ideen god. Den kan vise sig meget frugtbar. Men det er også den absolutte forudsætning for nogen form for succes. Undervisningsministeren har her virkelig en chance for at blive erindret som en fornyer med visioner.

Hvis den akademisk uddannede leder uden pædagogisk erfaring samtidig sættes til at være pædagogisk leder, havner vi i den anden grøft. Med en økonomisk ekspert i førersædet vil navnlig nye lærere blive ladt i stikken uden nogen kvalificeret rådgivning. Kvalitetsmæssigt ville det svare til, at man hos optikeren mødte en uddannet børnehaveklasseleder som rådgiver.

Kvalifikationsniveauerne ville være nogenlunde egale.