Debat

Forhandlinger med stor betydning

KL og DLF står med et stort ansvar i forhold til folkeskolens udvikling

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overenskomstforhandlingerne er inde i en helt afgørende fase. Arbejdsgiverne og Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO) har aftalt at tilstræbe, at fredag den 18. februar er deadline for forhandlingerne på KTO-niveau. Det betyder samtidig, at vi vil bestræbe os på at være meget langt med vores egne forhandlinger på samme tidspunkt. Mens de fleste folkeskoler holder vinterferie, arbejdes der derfor på højtryk i Danmarks Lærerforening i disse dage.

Aftaleforhandlingerne har denne gang et endnu større perspektiv end tidligere. I den netop overståede valgkamp var der stor fokus på folkeskolen. Mange politikere var på banen med centrale initiativer i forhold til folkeskolen. Styring, kontrol, centrale test alt sammen forslag, der signalerer mistillid til os, der har et ansvar for skolen. Mange af initiativerne vil ikke skabe en bedre folkeskole, tværtimod. Skal vi dæmme op for denne misforståede centrale »handlekraft«, er det helt nødvendigt, at KL og DLF signalerer, at vi er parate til at påtage os ansvaret for folkeskolen, og at vi er parate til i fællesskab at finde løsninger på nogle af de udfordringer, som folkeskolen står over for.

Derfor har aftaleforhandlingerne denne gang særlig stor betydning. Naturligvis vil forhandlingerne være en konfrontation mellem modstridende interesser, men samtidig har vi en meget stor fælles interesse i at finde løsninger, der kan understøtte en god folkeskole. I løbet af ganske få dage vil vi vide, om det lykkes at takle denne udfordring.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi skal naturligvis ikke være med til gennem vores overenskomst at finansiere det hul i økonomien, som skattestop og stramme kommunale økonomiske rammer har medført for mange skoler. Skal vi kunne levere en god undervisning, har vi brug for, at der står respekt om lærerarbejdet, og derfor skal vi naturligvis også have en ordentlig løn for det vigtige arbejde, vi udfører.

Gennem vores aftaler har vi imidlertid mulighed for at understøtte en udvikling af skolen, som alle ønsker. Vi skal udvikle skoleledelsen, engagementet i undervisningen og evalueringskulturen i folkeskolen. Det skal vi ikke aftale i vores overenskomst, men ved at målrette vores overenskomst har vi som nævnt mulighed for, at overenskomsten understøtter udviklingen.

I disse dage står KL og DLF med et stort ansvar i forhold til folkeskolens udvikling. Jeg håber, at KL har samme opfattelse. Hvis det er tilfældet, har vi muligheden for at skabe et godt overenskomstresultat i løbet af de kommende dage.

Anders Bondo Christensen er formand for DLF