Debat

A-kasse-problemer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nogle mennesker har aldrig været i den situation, at de har haft brug for at modtage penge fra arbejdsløshedskassen: Og det er jo godt for dem.

Men jeg har, og jeg har efter lidt over en måned som ledig ikke fået mine dagpenge udbetalt.

Alt lader til at kunne foregå over internettet: Man registreres hos Arbejdsformidlingen og kan, hvis man ellers kan afkode dlf/as internetportal og finde ud af, hvordan man logger sig ind, få diverse blanketter frem på skærmbilledet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Sådan kan kommunikation jo også foregå, men så er man ikke i dialog.

Det er meget muligt, at dlf/a med årene har fået mere at se til, men der er tilsyneladende ikke personale nok til at klare, hvad der måske er den vigtigste ting: Nemlig at sikre, at medlemmer får deres penge, så huslejen og børnenes institution bliver betalt til tiden.

Når man som undertegnede, der blev uddannet i 1993 med dansk og fransk som linjefag, nu kun cirka ti år efter alligevel endnu en gang ikke er i arbejde, hvad er der så galt?

Skal jeg tegne en moderne ledighedsforsikring, hvis jeg nogensinde kommer i arbejde igen?

Måske er det rent galt med a-kassens økonomi, hvad ved jeg?

Hvordan ser det ud med a-kassens midler?

Hvor mange betalende medlemmer findes der i a-kassen?

Hvor mange lærere er arbejdsløse på landsplan?

Hvo intet vover, intet når. Derfor dlf/a mit brev vel får.

Svar

Det er ganske rigtigt, at vi i Lærernes A-kasse har haft særdeles travlt i denne sommer, hvilket har betydet, at vi ikke i alle tilfælde har udbetalt ydelser til tiden i dit tilfælde ti dage for sent.

Det skal jeg være den første til at beklage.

Der er flere forklaringer på situationen, men der skal ikke herske tvivl om, at både hovedbestyrelse og administration arbejder intenst med at løse problemerne, således at vi fremover kan levere et stabilt serviceniveau, vi kan stå inde for.

Der er mange veje at gå for at forbedre medlemsservicen for vores cirka 80.000 medlemmer, hvoraf cirka 4.000 er ledige.

Der arbejdes både med en bedre tilgængelighed og en hurtigere sagsbehandling.

En række af disse tiltag kræver flere personaleresurser, men også en bedre udnyttelse af den teknologi, som a-kassen stiller til rådighed for medlemmerne.

Jeg er overrasket over, at du ikke har haft glæde af vores internetportal, som rigtig mange medlemmer succesfuldt har benyttet.

Jeg håber, du fremover vil opleve en klar forbedring, og vil samtidig opfordre dig til at prøve vores internet endnu en gang, hvor vi også har mulighed for at hjælpe via mailsupport.

Frank A. Jørgensen, sekretariatschef, dlf/a