Debat

Bombe under udvandetheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Måske er formand Anders Bondo Christensens modstand mod mere eller mindre bindende litterære kanoner for folkeskolen et resultat af hans forudanelse om, at sådanne bindinger i virkeligheden er en bombe under, hvad han holder mest af ved folkeskolen, nemlig den faglige udvandethed, der har resulteret i vore nok så bekendte dårlige uddannelsesresultater. Og måske er det derfor, han hårdnakket gør kravet om bindende litterære stofområder til et angreb på lærernes metodefrihed. Det vil sige gør litteraturen eller for den sags skyld ethvert fagligt pensum til en metode til opnåelse af noget andet end lige netop indsigt i det pågældende faglige felt. For formanden har beklageligvis ret i, at den tværfaglighed og projektorientering, som med folkeskoleloven har taget magten fra og udvandet enhver faglig indlæring, har forvandlet og forvansket den faglige indlæring til en metode til brug for tværfagligheden. Eller som Jens Raahauge udtrykker det i folkeskolen nummer 36: »Folkeskolelovens krav om tværfaglighed og projektorientering har givet en tradition på skolerne, der mangler at pointere det æstetiske frirum, som litteraturen har krav på«.

Det lyder som et opgør med det uddannelseshæmmende krav om, at al indlæring skal følges op af en straks-anvendelighed for at være rigtig indlæring. At undervise i et fag for fagets egen skyld er hidtil med baggrund i folkeskoleloven blevet nedgjort i bestræbelserne på at bane vejen for tværfagligheden, hvorved folkeskoleloven mere end lærernes påståede uduelighed er skyld i vort ringe uddannelsesniveau. Derfor forekommer det underligt, om lærerne modsat deres formand ikke skulle hilse den litterære kanon velkommen, der nemlig gør det muligt uden at komme i konflikt med tværfaglighedsdillen at undervise fagligt i fag for fagets egen skyld.

Svar

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg har fået den tanke, at Vagn Madsen bevidst tillægger mig forkerte synspunkter for at sikre sig, at han får et svar. Jeg vil gøre det kort:

Jeg går ikke ind for faglig udvandethed tværtimod. Jeg har ikke givet udtryk for, at en bindende kanon er et angreb på lærernes metodefrihed.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF