Debat

Målet skal fastholdes

Kongressen fastlægger kursen for opnåelse af ny arbejdstidsaftale

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Umiddelbart før sommerferien måtte vi konstatere, at der ikke kunne opnås enighed med KL om grundlaget for en ny arbejdstidsaftale under det forhandlingsforløb, der blev gennemført uden for de normale overenskomstforhandlinger.

Forhandlingssammenbruddet ændrer ikke på, at vi fortsat har brug for en aftale, der sikrer den fornødne fleksibilitet i skolens hverdag, afskaffer bureaukratiet og fremmer et ledelsessyn, hvor den pædagogiske skoleledelse er i fokus. Lige så vigtigt er det, at en ny aftale understøtter den lærerrolle, som kommer til udtryk i foreningens professionsidealer. En lærerrolle, der tager udgangspunkt i lærerens ansvar og råderum i forhold til den konkrete undervisningsopgave, og en ledelsesrolle, der tager udgangspunkt i opgavevaretagelsen.

Arbejdstidsaftalen har central betydning for hver enkelt lærer. For aftalen er det konkrete udtryk for udmøntningen af en række vilkår, som vi ikke har aftaleret til. Eksempelvis de økonomiske resurser, arbejdsmiljøet, arbejdsbelastningen og ikke mindst ledelsesretten. En ny arbejdstidsaftale handler ikke blot om egne arbejdsvilkår, men også om en solidarisk interesse i at sikre mere ensartede vilkår for den enkelte lærers løsning af den samlede undervisningsopgave.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der er fra mange sider givet opbakning til, at en aftale på det af foreningen skitserede grundlag vil være til stor gavn for undervisningen i folkeskolen. Det er et godt udgangspunkt for at fortsætte bestræbelserne. I den proces er det helt afgørende at fastholde den brede medlemsopbakning, der er givet til projektet, og at kongressen den 2.-3. september lægger kursen for, hvordan vi kommer videre.

Det er kongressen, der skal afklare, om vi skal videreføre arbejdet ved at fastholde kravene til en ny arbejdstidsaftale ved de kommende aftaleforhandlinger, og det skal drøftes, hvad der i øvrigt kan fremme arbejdet for en ny aftale.

Vi bør til enhver tid være parate til at forhandle arbejdstid. Derfor bør kravet om en ny arbejdstidsaftale efter min opfattelse indgå i vores krav til Overenskomst 05. Vi må følge en konsekvent linje, hvis vi vil lægge det fornødne pres på arbejdsgiverne, og hvis vi skal være troværdige i vores arbejde i forhold til såvel foreningens medlemmer som offentligheden.

Vi tror på og går efter en forhandlingsløsning. Vel vidende at det kan blive vanskeligt. Men vi kan kun afklare mulighederne for et resultat ved at rejse krav, og resultatet skal naturligvis når forhandlingerne er afsluttede vurderes i sammenhæng med det samlede overenskomstresultat.

Kongressens beslutninger bør markere, at vi som samlet organisation fastholder målsætningen om en ny arbejdstidsaftale.

Stig Andersen er næstformand for Danmarks Lærerforening