Folkeskolens leder:

Samhørighed

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Magtudredningens store skoleundersøgelse blev omtalt i Folkeskolen i sidste uge. Den viser, at det i langt de fleste klasser går godt med at leve op til kravet om, at undervisningen skal bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Og den bekræfter, at Anders Fogh Rasmussen tager fejl. Stats-ministerens ord om rundkredspædagogik kontra faglighed rammer fuldstændig ved siden af. Det faglige kan styrkes gennem den sociale relation. På samme måde er modsætningen mellem det individuelle og det fælles falsk. Ja, faktisk kan man sige, at individet skaber sig selv i det sociale.

Elever, der føler samhørighed med de andre i klassen, får kræfter til og tro på, at det kan nytte at øve indflydelse. I klasser, hvor eleverne lærer at lytte til andres meninger, udvikler man et fællesskab, der kan løse u-overensstemmelser. I det miljø er der også psykisk rum til at få undervisningen og den faglige læring til at fungere, fortæller forskerne.

Men alt er ikke paradisisk. Der er mange klasser, hvor en eller to føler sig udenfor, og der eksisterer problemklasser, hvor miljøet er utåleligt. De sidste ugers meldinger om panikløsninger i klasser og på skoler med sprogligt og socialt svage elever fra indvandrerghettoer taler deres eget tydelige sprog om en forfejlet bolig- og integrationspolitik. Dér oplever man ikke at høre til i et forpligtende fællesskab.

Folkeskolen kan klare mange udfordringer, og der arbejdes hele tiden på at blive bedre. Men skolen kan ikke løse problemerne med manglen-de samhørighed og fællesskab, som kommunerne, staten, samfundet ikke kan løse. Det kræver en vedvarende, fælles indsats.

-th