Folkeskolens leder:

Skånsom overgang

Underrubrik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overgangen fra børnehave til skole skal være mere skånsom, mener social- og undervisningsministrene, KL, Gud og hver mand. Så det er jo nok rigtigt. Og nu har et flertal i Folketinget så vedtaget, at børnenes tid før skolealderen skal skolificeres noget mere.

»Det er en god dag i dag. Nu bliver alle daginstitutioner forpligtet til at udarbejde læreplaner ... På den måde får alle børn mulighed for at få kendskab til for eksempel naturoplevelser, de får trænet deres motorik og får udviklet deres sproglige evner«, jublede den konservative socialminister, Henriette Kjær, i en pressemeddelelse efter folketingsbehandlingen.

Hvad det nye så er i det, kan man undre sig over, for det, ministeren nævner, er jo netop, hvad enhver pædagog i en daginstitution er forpligtet til at arbejde med i dag.

Men den højre hånd ved vist ikke, hvad den venstre gør. Og/eller omvendt. Eller også mangler den indre logik blot i regeringens politik? I hvert fald har undervisningsminister Ulla Tørnæs netop udsendt en redegørelse, hvor man kan læse, at hun vil skære kraftigt ned på pædagogernes uddannelse i fagene musik, bevægelse, drama, naturfag og værkstedsfag. Kun dansk skal »opgraderes«. Pædagoguddannelsens øvrige aktivitets- og kulturfag der tilsammen giver kompetence til at realisere socialministerens glade budskab skal den pædagogstuderende fremover kun kunne vælge ét af, hvis Tørnæs får magt, som hun har agt.

»Styrket faglighed« kaldes massakren.

-th

Læs side 14