Debat Leder
0   128

Skånsom overgang

Overgangen fra børnehave til skole skal være mere skånsom, mener social- og undervisningsministrene, KL, Gud og hver mand. Så det er jo nok rigtigt. Og nu har et flertal i Folketinget så vedtaget, at børnenes tid før skolealderen skal skolificeres noget mere.

»Det er en god dag i dag. Nu bliver alle daginstitutioner forpligtet til at udarbejde læreplaner ... På den måde får alle børn mulighed for at få kendskab til for eksempel naturoplevelser, de får trænet deres motorik og får udviklet deres sproglige evner«, jublede den konservative socialminister, Henriette Kjær, i en pressemeddelelse efter folketingsbehandlingen.

Artiklen fortsætter under banneret

Hvad det nye så er i det, kan man undre sig over, for det, ministeren nævner, er jo netop, hvad enhver pædagog i en daginstitution er forpligtet til at arbejde med i dag.

Men den højre hånd ved vist ikke, hvad den venstre gør. Og/eller omvendt. Eller også mangler den indre logik blot i regeringens politik? I hvert fald har undervisningsminister Ulla Tørnæs netop udsendt en redegørelse, hvor man kan læse, at hun vil skære kraftigt ned på pædagogernes uddannelse i fagene musik, bevægelse, drama, naturfag og værkstedsfag. Kun dansk skal »opgraderes«. Pædagoguddannelsens øvrige aktivitets- og kulturfag der tilsammen giver kompetence til at realisere socialministerens glade budskab skal den pædagogstuderende fremover kun kunne vælge ét af, hvis Tørnæs får magt, som hun har agt.

»Styrket faglighed« kaldes massakren.

-th

Læs side 14


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ