Debat

Nej, formand

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formandens svar til lærerne i Vojens om genindførelse af rettereduktion er efter min mening en gang intetsigende sludder tilsat en tynd kop te.

Jeg har, siden arbejdstidsaftalen trådte i kraft, troet, at man fik tid/løn for det arbejde, man udførte. Det er gået mere og mere op for mig, at sådan er det ikke. Jeg underviser i matematik både i hovedskolen og i overbygningen. Jeg er af den mening, at F-tiden i de små klasser er passende, men i prøveklasserne får vi til forberedelse, rettelse af hjemmeopgaver og prøver alt for lidt tid. Når man skal forberede prøver i 9.-10. klasse i henhold til intentionerne i folkeskoleloven, og når man bliver 'blanket' i de klasser, man ellers har timer i på prøvedagene, bliver der et stykke 'gratisarbejde' svingende mellem 60 og 80 timer per år.

Anni Herfort tror måske, der er den samme tilrettelæggelse/rettelse af opgaver i en 3. klasse med ti elever, som der er i en 10. sammenlæst klasse med 26 elever.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Prøveakkorden på 28 timer er hurtigt brugt op, når:

- 'Blankning' i de andre klasser, man har på to prøvedage, giver et minus på (4+5×1,5= 13,5 timer)

- Rettelse af prøveopgaverne i den skriftlige del = 5 timer

- To prøvedage = 2×6 timer (uden pauser) = 12 timer.

Altså: (28 - 13,5 - 5 - 12) timer = - 2,5 timer.

Det vil sige, at jeg har minus 2,5 timer til forberedelse af den mundtlige del af prøven. Til forberedelse hører at lave/finde opgaver, som er brugbare, at finde 'isenkram', som kan bruges i opgaverne, at kopiere (cirka fem timer), at stille 'isenkram' op til eksamen (cirka fem timer) og tage det væk igen og så videre.

Kan du få regnestykket til at gå op, Anni Herfort?

Med den aktivitet, der er på skolerne op til de afsluttende prøver, er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at alle andre fag kunne lave det samme regnestykke.

At tage ud som censor er endnu en 'underskudsforretning'.

Akkorden giver: 14 timer, hvis prøven tager en dag - 16 timer, hvis prøven tager to dage, hvilket ofte finder sted.

Forbruget:

- 'Blankning' i to dage = 13,5 timer

- Kørsel til skolen, hvor prøverne foregår, i to dage = 2-4 timer

- Tale i telefon med eksaminator (ofte i egen telefon) = 1/2 time.

Desuden tager det jo en del timer at forberede sig til de prøver, hvor man er censor.

Altså endnu et stort stykke gratisarbejde.

Så derfor, Anni Herfort: Der er alle mulige grunde til at genindføre rettereduktion og forbedre prøveakkorderne betydeligt. Mon ikke hovedstyrelsens medlemmer er lidt for langt væk fra det 'virkelige liv' i skolen?

Birger Sørensen

Als Skole

Svar

Jeg vil, i lighed med mit svar til Johnny Rasmussen i Folkeskolen nummer 41, endnu en gang gøre opmærksom på, at foreningen i forbindelse med opstillingen af overenskomstkrav ikke fra en eneste kreds modtog forslag om, at rettereduktionen skulle genindføres, eller at forberedelsesfaktoren i øvrigt skulle differentieres - tværtimod.

I dit læserbrev koncentrerer du dig mest om den afsatte tid til prøverne. Her er foreningen godt opmærksom på, at det kan være svært at få den afsatte tid til at slå til. Derfor er et af foreningens krav til næste overenskomstforhandling en forbedring af vilkårene for eksamination og censurering, herunder afregning for projektopgaven.

Anni Herfort Andersen

formand for DLF