Debat

Underlig anmeldelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen nummer 36 bragte en anmeldelse af et nyt tidsskrift: 'Liv i skolen'. Anmeldelsen var skrevet af Annette Westrup og var ret underlig.

Først remser hun artiklernes emner op. Så en enkelt positiv bemærkning om nogle artikler, der er velegnede til at fortælle andre, hvad skolens lærere laver af positive ting. Så en enkeltstående nedladende bemærkning, uden argumentation, om nogle artikler. Så nogle kritiske bemærkninger om en enkelt artikel og så videre. Og så bruger hun de sidste to tredjedele af anmeldelsen til at detailvride en enkelt artikel, som hun personligt er meget optaget af og mener, mange bør læse.

Vi oplever det som en særdeles ujævn anmeldelse og med vældig lidt reel vurdering af det nye tidsskrifts mål og hensigter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Annette Westrup har nemlig helt misset den vigtigste pointe med det nye tidsskrift.

Et sted skriver hun for eksempel, at mange af artiklerne indeholder interessante tanker og meget ligner artikler i Folkeskolen. Men med al respekt for dette blad - som vi synes er professionelt og velredigeret - så er der den meget væsentlige forskel, at i 'Liv i skolen' er næsten alle artikler skrevet af lærerne selv og ikke af journalister.

Det tror vi gør en stor forskel. At det er dem, der har skolens hverdag helt inde på kroppen, som skriver om den. At det er rapporter og skildringer direkte fra klasseværelserne, uden mellemled. Hvis Annette Westrup er nedladende over for denne intention, er hun nedladende over for sine egne kolleger.

Vi har en væsentlig pointe mere med 'Liv i skolen': Vi er grundlæggende positive over for lærere og skole. Vi tror, skolens udvikling i disse år fremmes bedst af lærere, der tror mere på sig selv og på værdien af det arbejde, de udfører hver dag. Det er derfor også via udbredelse af kendskab til de mange positive sider af skolens hverdag, at den skal udvikle sig. Via de positive spejlbilleder så at sige.

Vi har fået mange reaktioner på vores nye tidsskrift og dets introduktionsnummer. Langt de fleste lærere fryder sig over at læse konkrete og positive beretninger fra lærernes hverdag og om skolen; der er rigeligt af andre, som kun hefter sig ved det negative og problematiske.

'Liv i skolen' er et lettilgængeligt tidsskrift med mange forskellige artikler fra skolens hverdag.

I 1999 håber vi at kunne udsende fire numre: 1) Ro i klassen, 2) Kvalitet i skolen, 3) Samarbejdet mellem lærerne på skolen, 4) Lejrskolen.

Man kan bestille introduktionsnummer og 99-abonnement på telefon 7582 3900.

Kjeld Rasmussen og

Palle Isbrandt Jansen

redaktører af 'Liv i skolen'

Forkortet af redaktionen