0   127

Projekt om professionslæring

I løbet af august vil 300 nyuddannede lærere få tilsendt et spørgeskema. Formålet er at finde ud af, hvordan man bliver lærer. Mange vil nok umiddelbart mene, at det bliver man ved at gå på seminariet. Men de fleste er vel også enige om, at uddannelsen kun er en af brikkerne i det spil, der gør en til lærer. Hvad sker der efter læreruddannelsen? Hvilke lærerprocesser fører frem til, at en nyuddannet lærer rent faktisk bliver lærer?

Disse problemstillinger er omdrejningspunkt for et forskningsprojekt, der er tilrettelagt i samarbejde mellem Institut for Pædagogik på Københavns Universitet og Danmarks Pædagogiske Institut. I fokus står nyuddannede pædagogers og folkeskolelæreres professionslæring. Formålet med forskningsprojektet er at udvikle en pædagogisk læringsteori om voksnes professionslæring i pædagogisk praksis. Fra 1998 og til og med år 2000 følges 300 nyuddannede lærere i op til to år efter afsluttet uddannelse.

Artiklen fortsætter under banneret


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen