Projekt om professionslæring

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I løbet af august vil 300 nyuddannede lærere få tilsendt et spørgeskema. Formålet er at finde ud af, hvordan man bliver lærer. Mange vil nok umiddelbart mene, at det bliver man ved at gå på seminariet. Men de fleste er vel også enige om, at uddannelsen kun er en af brikkerne i det spil, der gør en til lærer. Hvad sker der efter læreruddannelsen? Hvilke lærerprocesser fører frem til, at en nyuddannet lærer rent faktisk bliver lærer?

Disse problemstillinger er omdrejningspunkt for et forskningsprojekt, der er tilrettelagt i samarbejde mellem Institut for Pædagogik på Københavns Universitet og Danmarks Pædagogiske Institut. I fokus står nyuddannede pædagogers og folkeskolelæreres professionslæring. Formålet med forskningsprojektet er at udvikle en pædagogisk læringsteori om voksnes professionslæring i pædagogisk praksis. Fra 1998 og til og med år 2000 følges 300 nyuddannede lærere i op til to år efter afsluttet uddannelse.