Debat

Kommentar til leder

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolens leder i nummer 33 fremføres en række synspunkter til den kronik, som jeg forleden skrev i Politiken. Jeg vil godt knytte et par kommentarer til lederen.

En fælles, positiv vision for folkeskolens udvikling de kommende år er nødvendig, hvis vi skal klare folkeskolens udfordringer. Kommunernes Landsforening mener, at folkeskolens indhold og kvalitet, lærernes arbejdsvilkår og folkeskolens økonomi hænger nøje sammen.

Men frem for alt er det eleverne og undervisningen, vi skal have i fokus. Min kronik tager udgangspunktet her, og den er et oplæg til en debat med folkeskolens øvrige parter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg er derfor glad for, at lærernes blad Folkeskolen på flere måder mener, at visionen er sympatisk. Det er mit håb, at de tanker, jeg giver udtryk for i forbindelse med bredere personlige elevkompetencer og ændrede læreprocesser, der integrerer leg, læring og undervisning, kan blive fundamentet i en konkret drøftelse af fremtidige vilkår.

Det er rigtigt, at udfordringerne er store. Og selvfølgelig indgår flere hensyn i løsningen. Specielt udfordres vi af begrænsede økonomiske ressourcer i forhold til de mange gode ønsker, vi alle har for folkeskolen. De kommunale politikere har meldt ærligt ud på dette område. Ressourcerne skal udnyttes på den allerbedste måde.

Men netop derfor er det helt nødvendigt, at alle parter bidrager. Jeg håber derfor ikke, at Folkeskolens redaktør taler på lærernes vegne, når han lægger afstand til en konstruktiv debat om folkeskolen med de sædvanlige fortolkninger af vores hensigter. Vi ønsker en åben dialog, hvor alle folkeskolens parter hver især bidrager konstruktivt. Lærernes faglige indsigt er helt nødvendig, når vi sammen skal skabe de bedst mulige arbejdsvilkår i folkeskolen.

Jeg har på Kommunernes Landsforenings vegne lukket op med vore synspunkter og håber på, at nogle af vores tanker kan give anledning til konstruktive ideer og løsninger.

Anker Boye

formand for Kommunernes Landsforening