Debat

Præmieret katederunddragelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Niels Christian Sauer skriver i forrige nummer af Folkeskolen om tillæg til lærere med særligt ansvar.

Jeg er grundlæggende enig med ham. Man kan ikke med nogen logik sige, at den ene form for opgave/ansvar er så meget værd, hvorfor der gives et beløb i decentral løn, mens den anden kun er det halve værd, og almindelig regulær undervisning slet ikke får nogen tillæg.

Når jeg alligevel må reagere, er det på grund af to negative ord i indlægget, to ord, der løber meget omkring for tiden - præmieret katederunddragelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg synes, det er på høje tid, at vi stopper den hetz mod nogle af vores kolleger. Undervisning er vores første og vigtigste funktion, og den skal ikke gøres mindre værd end andet. Men omvendt mener jeg også, at folkeskolen ville være ilde stillet uden en edb-vejleder til at træde til i tide og utide, når teknikken svigter, en bibliotekar til at hjælpe med forberedelse af læsekurser og i projektopgaver, en klasselærer til at holde sammen på det hele, når det går galt i klassen, en specialundervisningslærer til at få gang i en elevs læsning, når klassens undervisning ikke rækker.

Der er brug for alle funktionerne i folkeskolen. Vores modpart ønsker et nyt lønsystem med individuel løn. Det må være vores opgave at modarbejde den tendens, og i hvert fald må lønsystemet ikke få os til at kives indbyrdes eller lægge nogen for had.

Så lad os undgå den slags negative betegnelser om hinanden fremover.

Amdi Christiansen

kredsstyrelsesmedlem

Holstebroegnens Lærerkreds