Debat

Glemmer manden på gulvet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til hverdag kan det være svært at nå at få læst Folkeskolen med den nødvendige og ønskede grundighed, så der er altid noget, der skal indhentes i ferierne. Således satte jeg mig godt til rette i den netop overståede påskeferie for at fordybe mig lidt i mit udmærkede fagblad. Jeg blev dog ret snart revet ud af min bekvemmelige position i lænestolen, idet artiklen 'Skaber af politik', Folkeskolen nummer 13, fik mig på højkant. Se, det er nok muligt, at jeg er tillidsrepræsentant af den gamle skole (selv om jeg kun har tre år på bagen i denne omgang) og derfor sandsynligvis håbløst bagud i min indstilling til tillidsrepræsentantarbejdet, men det skal ikke afholde mig fra at sætte ord på mine holdninger. Jeg mener ikke, at tillidsrepræsentanten skal være politikskaber, han/hun skal derimod lytte, lytte og lytte til kollegers opfattelser og ikke prøve at komme og pådutte dem opfattelser udefra. Jeg tror, det er uhyre vigtigt for fagforeningens overlevelse, at der stadig i organisationen er nogen, der tager det almindelige menige medlem alvorligt. Måske er det netop en af grundene til det konstaterede svælg mellem foreningsledelse og det enkelte medlem, at alle har så forbandet travlt med at være politikskabere, så de glemmer at varetage interesserne for 'manden på gulvet'.

Som sagt i indledningen har jeg travlt i min hverdag, også for travlt. Alligevel må jeg opponere, hvis der til udførelse af tillidsrepræsentant-arbejdet gives så megen tidskompensation, at jeg mister følelsen af, at jeg primært er lærer. Jeg skal have så mange undervisningstimer, at jeg på kroppen ved, hvad det er, mine kolleger mener, når de kommer til mig med problemer. Jeg ved, det er problematisk at skulle have både tilstrækkelig undervisningstid og tilstrækkelig tid til varetagelse af tillidsrepræsentantarbejdet; måske er det en løsning ikke altid at kræve tillidsrepræsentanten som gennemgående figur, men deles lidt flere om opgaverne. En helt umulig løsning er det imidlertid at give tillidsrepræsentanten en højere løn - også omtalt i ovennævnte artikel. Det vil da kun forringe tillidsrepræsentantens arbejdsbetingelser og måske også engagementet, skønt jeg selvfølgelig godt kan se muligheder for det modsatte, samtidig med at det vil skabe en helt ny type tillidsrepræsentant. Grundlæggende er mit synspunkt, at man påtager sig tillidsrepræsentantjobbet på grund af lyst til og interesse for at arbejde for et fællesskab og ikke på grund af økonomiske eller arbejdsmæssige særstillinger.

Hans Ole Hansen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

tillidsrepræsentant, Kalundborg