Debat

Projektarbejdsformen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu har jeg så for andet år i træk deltaget i vurderingen af et antal projektarbejder.

Som matematik/fysiklærer bliver man naturligvis glad, når ens elever vælger delemner med naturfaglig tilknytning.

Man indgår i lærerteamet som vejleder og søger efter bedste evne at give eleverne nogle faglige pejlemærker (konsulentbistand).

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Eleverne afleverer deres produkter, som i 'mine' tilfælde har været overordentlig kreative med foldere, rapporter, video, demonstrationer, plakater, foredrag og multimediepræsentationer.

Men . . . præsentationen og formen har nærmest helt overskygget det faglige indhold. Faktisk har det været så flot præsenteret, at et fagligt tyndt eller ligefrem forkert indhold er gledet lige ned hos kammeraterne. Det minder nærmest om tv-produktioner fra DR TV!

Eleverne har brugt overordentlig megen tid på formen - og alt for lidt tid på ordentlig 'research' af det emne, de har valgt, at vi skal blive klogere på.

Nu har fem døgn jo kun 120 timer, og flere elever har faktisk brugt en stor del af dem på deres projekt; men det faglige udbytte har i mange tilfælde været beskedent. Det er synd for i hvert fald mine elever, der efter min opfattelse kunne have brugt tiden bedre. Imidlertid er tidens trend jo det hurtige, glatte, kreative og smarte. Er det, hvad projektarbejdsformen skal munde ud i?

Kjeld Johansen

Gudhjem