Debat

Tak til Ole og Henning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil starte med at rette en tak til Ole Vestenaa og Henning Madsen for som ledere at undsige sig Skolelederforeningens bestyrelse og beslutningen om at udtræde af DLF. Hvis man har læst referatet i Folkeskolen og udskriften fra kongressen om Hans Martin Jepsens argumenter for at træde ud af DLF, bliver man skuffet. Der er nemlig ingen argumenter, kun tavshed.

Ideen bag at fastholde lederne i DLF er nemlig soleklar. Dialogen mellem ledere og lærere er i dag nødt til at foregå på samme grundlag, da vores fælles forening er med til at sætte sit præg på den pædagogiske debat. Hvis der er to foreninger, vil det på den enkelte skole kunne ende i et slagsmål imellem to foreninger, som måske ikke ville have det samme mål.

Risiciene for, at der vil opstå konflikter mellem ledere og medarbejdere, vil være større, hvis man ikke føler, man har samme mål for skolens virksomhed. Skolelederens fornemste kunst er nemlig ikke at få skolens midler til at strække sig længst muligt, at få lærerne til at lave gratisarbejde, være 'bussemand', chef eller administrator. Skolelederens fornemste rolle er at være den pædagogiske tovholder, som sørger for at sætte kvalitetsudvikling, skoleudvikling og folkeskolelovens ideer i gang ved at være en initiativrig, engageret, medrivende og pædagogisk inspirator. Og når tingene er sat i værk, sørger lederen for at holde sammen på de igangværende projekter med folkeskoleleven og skolens målsætning for øje.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Denne dimension af ledelsens arbejde kan jeg ikke se i nogen af Hans Martin Jepsens udtalelser i dagspressen, hvis indhold kun har karakter af merkonom slang. For eksempel at lederne skal bestemme over en større del af lærernes F-tid, U-tidsdelen er for lille, lederne vil have mere i løn, lærernes arbejdstidsaftale er for god og så videre.

Da ledere og lærere i sagens natur har et fælles projekt, der hedder 'Den forkromede Folkeskole', vil det være naturligt at styre efter de samme pædagogiske mål og lade merkonomkurserne ligge hjemme i skuffen. Som lærere vil vi have pædagogisk interesserede ledere, ikke administratorer.

Henrik Petersen

Randers