Lægger afstand til skoledirektørerne

Børn skal ikke institutionaliseres yderligere, lyder det fra Lærerforeningen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoledirektørforeningens nye tanker om at sikre helhed i børns liv ved at bløde grænserne op mellem leg og læring ligger ikke i tråd med holdningen blandt de delegerede på DLF's kongres i sidste uge.

Medlem af hovedstyrelsen Anders Bondo Christensen fik mange klapsalver for følgende bemærkninger:

- Vi skal ikke løse BUPL's (Forbundet for Pædagoger og Klubfolk) løn og arbejdstidsproblemer ved yderligere at institutionalisere vores børn og ødelægge kvaliteten i indskolingen. Vi skal sørge for at få det bedste fra pædagoguddannelsen med i folkeskolen. Det gør vi allerede via vores børnehaveklasse.

- Vi skal også sikre, at vores børn får mulighed for at lege og ikke bliver omklamret af pædagoger og lærere i deres fritid. Det udspil, der er kommet fra Skoledirektørforeningen om det hele barn og om, at undervisning og fritid skal gå op i en højere enhed, er en alvorlig trussel mod den sociale kompetence, som folkeskolen giver børnene i dag.

- Skoledirektørerne har mange gode ideer - for eksempel at lave om på Undervisningsministeriet ved at nedlægge det og oprette et ministerium for børn og unge i stedet. Jeg synes, vi skulle bede Skoledirektørforeningen om at skabe kvalitet i de kommunale forvaltninger, inden de begynder at rode rundt i ministerier, sagde Anders Bondo Christensen.

- Jeg kan ikke acceptere, at lærere og pædagoger ikke samarbejder omkring det enkelte barn, sagde DLF`s formand Anni Herfort.

- Men ligesom jeg vil have, at mureren og rørlægger samarbejder, når de bygger for mig, så kan jeg ikke acceptere, at rørlæggeren laver murerens arbejde.

- Det er ikke rimeligt, at man omklamrer børn, sådan som Skoledirektørforeningen lægger op til. Pædagoger og lærere skal ikke fjerne den fritid, som børnene har, og slet ikke i kraft af en obligatorisk skolefritidsordning, sagde Anni Herfort.

j