Lægger afstand til skoledirektørerne
Børn skal ikke institutionaliseres yderligere, lyder det fra Lærerforeningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skoledirektørforeningens nye tanker om at sikre helhed i børns liv ved at bløde grænserne op mellem leg og læring ligger ikke i tråd med holdningen blandt de delegerede på DLF's kongres i sidste uge.
Medlem af hovedstyrelsen Anders Bondo Christensen fik mange klapsalver for følgende bemærkninger:
- Vi skal ikke løse BUPL's (Forbundet for Pædagoger og Klubfolk) løn og arbejdstidsproblemer ved yderligere at institutionalisere vores børn og ødelægge kvaliteten i indskolingen. Vi skal sørge for at få det bedste fra pædagoguddannelsen med i folkeskolen. Det gør vi allerede via vores børnehaveklasse.
- Vi skal også sikre, at vores børn får mulighed for at lege og ikke bliver omklamret af pædagoger og lærere i deres fritid. Det udspil, der er kommet fra Skoledirektørforeningen om det hele barn og om, at undervisning og fritid skal gå op i en højere enhed, er en alvorlig trussel mod den sociale kompetence, som folkeskolen giver børnene i dag.
- Skoledirektørerne har mange gode ideer - for eksempel at lave om på Undervisningsministeriet ved at nedlægge det og oprette et ministerium for børn og unge i stedet. Jeg synes, vi skulle bede Skoledirektørforeningen om at skabe kvalitet i de kommunale forvaltninger, inden de begynder at rode rundt i ministerier, sagde Anders Bondo Christensen.
- Jeg kan ikke acceptere, at lærere og pædagoger ikke samarbejder omkring det enkelte barn, sagde DLF`s formand Anni Herfort.
- Men ligesom jeg vil have, at mureren og rørlægger samarbejder, når de bygger for mig, så kan jeg ikke acceptere, at rørlæggeren laver murerens arbejde.
- Det er ikke rimeligt, at man omklamrer børn, sådan som Skoledirektørforeningen lægger op til. Pædagoger og lærere skal ikke fjerne den fritid, som børnene har, og slet ikke i kraft af en obligatorisk skolefritidsordning, sagde Anni Herfort.
j