Debat

Psykologer fra fortiden

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære lærerstuderende Brian Bo Jonstrup. Din irritation over, at der mangler informationer om folkeskolens virkelighed, er fuldt ud berettiget. Men de, der ved noget, har ørerne fulde af barnestemmer og hænderne fulde af opgaver. De har ganske enkelt ikke tid og arbejdsro til at udarbejde skriftlige beretninger om virkeligheden.

Der bevilges offentlige midler til forskning i folkeskoleforhold, men da den videregående lærereksamen ikke er respekteret (det sørgede folkeskoledirektøren i 1974 for), overlades forskningen til psykologer fra den fortid, hvor der end ikke på universitetet var et krav om studentereksamen før optagelse på psykologstudiet. Den manglende almene og videnskabelige dannelse har givet som forskningsresultat, at numeriske data ikke benytter matematik som sprog, men tal bruges til okkult talmagi.

En del dansk, påstået forskning præsenteres overhovedet ikke skriftligt på dansk, men præsenteres mundtligt på seminarer, konferencer og lignende for og med psykologer. Det er rent ressourcespild.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Desforuden er der kategorien af forskningspræsentation, der notorisk foretages skriftligt på dansk, men markedsføres i agurketiden som en sensationel nyhed, der kræver producentens pressemeddelelse. Når pressemeddelelsen opsamles af avisredaktionerne, får agurketidsforskningen en journalistisk markedsføring - aldeles uden faglig og videnskabelig kritik.

Markedsføringsnummeret fjerner den kritiske debat fra massemedierne, fordi ingen fagligt kompetente kan få fat i rapporten, der typisk først frigives af producenten, når emnet er taget af massemediernes dagsorden. Markedsføringsnummeret giver fri bane for okkult forskning, får lærerprofessionen til at fremstå som idioter og giver de lærerstuderende elendigt studiemateriale. Sådan arrangeres lærerhetze.

Det eneste sted, hvor der er plads til en fagligt kvalificeret og videnskabeligt redelig kritikerrunde, er faktisk debatsiderne i Folkeskolen. Det tager tid at sætte sig ind i okkult forskning, så af faglige grunde må diskussionen i Folkeskolen halte bagefter markedsføringen af den okkulte del af forskningen.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte