Debat

Praktik i det virkelige liv

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Jørgen Stampe

Efter at have læst Jyllands-Posten den 27. oktober vil jeg gerne invitere dig i praktik i den danske folkeskole. Du skal endda være meget velkommen til at følge mig og mit skema, så længe du lyster. Det er dog under forudsætning af, at du mener, at opfyldelsen af den nye folkeskolelov er ganske væsentlig.

Jeg tror, at du vil opleve, at det kan have sine vanskeligheder for os, der forsøger med de muligheder, der nu en gang er i det virkelige liv i folkeskolen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg er en af de lærere, der ledte mine stakkels elever ud i FDB's (Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger) forskrækkelige udnyttelse i forbindelse med 'Max Havelaar-kampagnen'. Lad mig sige det med det samme - vi nød det! Vi havde en konkret opgave, gode undervisningsmaterialer, mulighed for at bruge edb på mange måder, vi arbejdede med andre udtryksformer, vi skrev procesorienteret, vi arbejdede projektorienteret og meget mere. Eleverne var så grebet af sagen (at hjælpe fattige kaffebønder i den tredje verden), at de gjorde sig selv til en del af udstillingen i deres fritid - kald dem bare FDB's sælgere. I hele forløbet vidste de da godt, at de nok ville skaffe flere kunder til Brugsen i kampagneugen. Et af deres mål var jo at informere så mange af Brugsens kunder som muligt.

Vigtigst af alt. I hele forløbet var der i klassen nogle glade og engagerede unge mennesker. Lige indtil min fagforening kom med sin grimme, løftede pegefinger og sagde: 'I er blevet groft udnyttet af FDB!' Det gav en sær og mat stemning i klassen, indtil en elev sagde: 'Det vidste vi jo godt, men vi har lært noget og støttet en god sag. Skal vi ikke svare dem (DLF) igen?'

Egentlig burde jeg takke dig (og Jette Jensen, DLF i Århus), for nu brænder min klasse for en ny sag. De skriver læserbreve på livet løs. Elever i den danske folkeskole er nemlig ikke så dumme, at de ikke kan gennemskue slige kampagner, men de kan ikke lide, når voksne taler hen over hovedet på dem.

Tilbage til min invitation. Kom ud og se det virkelige liv i folkeskolen. Jeg er overbevist om, at du derefter vil koncentrere dine pædagogiske udvalgskræfter om at skabe bedre muligheder for at gennemføre den nye folkeskolelov.

Nina Kristensen

Breum Skole