Debat

Samarbejdet eksisterer

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 40 går Jørgen Stampe - i et interview med John Villy Olsen - tæt på nogle af de skrækscenarier, der kan blive konsekvensen af et manglende samarbejde mellem blandt andet Danmarks Lærerhøjskole og seminarierne.

John Villy Olsen angiver muligheden af et samarbejde i for eksempel Region Fyn eller Storstrøm - og efterfølgende nævner Nils-Georg Lundberg et ønske om regionale samarbejdsforsøg . . .

Jeg synes, det er ærgerligt, ikke at vende blikket mod Syd- og Sønderjylland, hvor det eneste eksisterende forpligtende samarbejde mellem Lærerhøjskolens afdeling og de to seminarier, Jelling Statsseminarium og Haderslev Statsseminarium, omkring lærernes videreuddannelse allerede reelt finder sted.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I samarbejdsorganet 'Fællessekretariatet' forestås det samlede efter- og videreuddannelsesudbud i hele regionen.

Der skelnes i tilbudskatalogerne ikke mellem, hvem der udbyder eller afvikler de respektive kurser.

Der skelnes ikke mellem kurser, der rent funktionelt afholdes af seminarieundervisere eller medarbejdere fra Lærerhøjskolen.

Der kan fra brugerside ikke ses forskel på udbuddenes herkomst - og i afviklingen er ansatte ved de to institutionsformer blandet i forening under iagttagelse af spændvidden i det enkelte kursus' faglige, pædagogiske og didaktiske indhold.

Kun de institutionsspecifikke fagområder er markeret i forhold til det samlede udbud.

Hindringer for et fortsat positivt, velfungerende, ressourcebesparende, fagligt pædagogisk forsvarligt og udviklende samarbejde skal ikke findes i lokalområdet.

For os er det helt centrale spørgsmål, hvorvidt man kan forestille sig, at de ansvarlige - fra undervisningsministeren til seminariernes rektorforsamling og Lærerhøjskolens rektorat - vil hjemle et projekt, der med udstrakt samarbejde, respekt for faglighed og samhørighed med uddannelsesområder, hvor indhold af kurser og diplomuddannelser med efterfølgende studiemuligheder afstemmes i såvel indhold som omfang og udbud, så det tjener brugerne bedst muligt, viser vejen for en fornuftig uddannelsespolitisk sammenhæng i blandt andet lærernes efter- og videreuddannelse.

Troels Gydum

pædagogisk administrativ konsulent

Danmarks Lærerhøjskole

Haderslev