OECD-reaktioner

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sidste uges rapport fra OECD har sat gang i avisernes lederskribenter.

'Enhver, der har været i berøring med karakterer og de tilfældigheder, disse ofte er udtryk for, er klar over, hvor umulig tanken om præstationsløn til lærere er,' skriver Jyllands-Posten blandt andet. Bladets leder slutter: 'Det ville klæde Danmarks Lærerforening, hvis den satte nogle ressourcer ind på at finde kvalificerede svar på, hvordan skolen bliver bedre. Ikke bare i ministrenes øjne.

'Er det skolefolk eller økonomer, der sætter præmisserne,' for diskussionen om uddannelse, spørger Kristeligt Dagblad og fortsætter: 'Det er børnenes uddannelse og trivsel, kampen står om. Det er økonomerne næppe de bedste til at bedømme og varetage. Men uanset hvor meget sympati man må have for skolefolks frygt for økonomiske styringsredskaber, så er de tider forbi, hvor lærerne kunne regne med alene at definere standarden for skolen.'

'OECD's grundlæggende argumentation er ganske vist både dum og tidstypisk. Danmark er hverken en forretning eller et fodboldhold, og organisationens pukken påøkonomi og konkurrence kunne vi tage roligt, hvis vi i øvrigt var godt tilfreds med vores uddannelsessystem og vores samfundsmodel i almindelighed,' mener Politiken. 'Men', fortsættes der, 'vi kommer ikke uden om at se kendsgerningerne i øjnene: Danske lærere underviser for lidt - og de underviser for få elever ad gangen.'

'Det er med rapporterne fra industrilandenes samarbejdsorganisation OECD som med så mange andre rapporter: de bliver brugt af dem, der er enige i konklusionerne - og afvist af dem, der er uenige. Uden at vi rigtigt kommer ret meget videre af den grund,' skriver Det Fri Aktuelt.