Debat

Lange udsigter

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Netop hjemkommet fra to gange fire timers vagt ved henholdsvis folkeskolens afgangsprøve og folkeskolens udvidede afgangsprøve i dansk skriftlig fremstilling kunne jeg ikke dy mig for at finde det seneste nummer af Folkeskolen frem (nummer 19), hvor to studerende på Frederiksberg Seminarium kalder det 'grotesk og uprofessionelt', at de ikke har kunnet få mulighed for at bruge computer ved deres afsluttende skriftlige eksamen i dansk liniefag.

På vores skole tilbyder vi for fjerde år brug af computer ved afgangsprøverne i dansk, engelsk og tysk. I år er det cirka to tredjedele af 9.-klasse-eleverne og godt halvdelenaf tiende årgang, som har valgt denne mulighed. Om elevernes opgavebesvarelser bliver bedre, kan altid diskuteres, men vores oplevelse er, at eleverne er glade for muligheden, og at tiden disponeres klart bedre ved brug af edb.

Folkeskoleloven stiller krav om edb-integration i alle fag. Derfor må det også være naturligt, at prøverne afspejler denne nye virkelighed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Når der fra mange folkeskolelæreres side udfoldes store bestræbelser for at leve op til de nye tider - også på informationsteknologiområdet - er det dobbelt nedslående at læse om en seminarierektor, som ikke vil tillade brug af pc med den begrundelse, at 'de demokratiskeorganer' . . . 'ikke har henvendt sig til mig for at give de studerende mulighed for at bruge computer ved eksamen'.

Mage til ansvarsforflygtigelse skal man vist lede længe efter. Har man ikke som rektor lov til - ja, måske endda ligefrem pligt til - at gå foran og kæmpe for nødvendige initiativer? Men problemet er måske netop, at rektor ikke finder det nødvendigt, selv om han ikke selv kunne drømme om at bruge andet end computer i sit arbejde.

Det har lange udsigter med informationsteknologikompetente lærere i folkeskolen, hvis holdningen hos ovennævnte rektor er af generel karakter.

Aage Nielsen

Kibæk