Debat

Indflydelse tilbage

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For slet ikke så mange år siden var det almindelig praksis, at lærerrådet påårets sidste møde før sommerferien gennemgik samtlige klasser med hensyn til forsømmelser - om nu alle elever kunne klare at rykkes op i næste klasse. Den afgørelse ligger nu hos forældrene.

Der er også mange steder indført frit skolevalg, så forældrene ikke nødvendigvis behøver at vælge den nærmeste skole, men kan se på, hvilke 'tilbud' den enkelte skole har.

Alle voksne har selv gået i skole og kan fortælle om narrestreger og så videre. Alle ved, at i enhver klasse er 'den dummeste', 'den klogeste', 'den frækkeste' og så videre. Dette ændrer sig ikke. Det har altid været nødvendigt at opdrage børnene, men når læreren i dag bestræber sig på at retlede et uartigt barn, kommer det hurtigt for forældreside til at hedde, at læreren forfølger barnet - og så flytter man sit barn til en anden skole. Er det altid barnets tarv?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvis man i stedet ser situationen fra lærerens side, oplever man, at et uopdragent barn kan ødelægge undervisningen for de øvrige elever. Det må have en konsekvens at opføre sig dårligt. Tidligt i livet lærer man, at lægger man hånden på en varm kogeplade, så brænder man sig. I skolen bør det være sådan, at ødelægger man undervisningen, så kan man ikke 'være med'.

Læreren søger hjælp, men den alvorligste konsekvens, skolen har, er bortvisning i én uge. Man kan ikke tillade at udelukke en elev fra undervisningen flere gange i træk. Eleven har krav på undervisning, selv om han/hun tydeligt viser, at han/hun ikke ønsker det. Læreren må ikke fralægge sig ansvaret for en uvorn elev, selv om situationen er uholdbar.

Er skolen blevet et serviceorgan, som skal finde sig i alt? Er det reelt at sige, at skolen er dårlig - at læreren forfølger børnene? Er det ikke på tide, at læreren 'på gulvet' får ret til at fralægge sig ansvaret for den elev, som ikke vil modtage undervisning af den ene eller den anden grund?

Hvis skolen skal bevare sin selvrespekt, må den profilere sig.

Den må skabe mulighed for at give flertallet arbejdsro til at dygtiggøre sig.

Lærerrådet må have sin indflydelse tilbage.

Hanne Thorngreen

Sønderskov-Skolen

Sønderborg