Krav til nye lærere vokser

Landsorganisationen i Danmark er modstander af en faglig orienteret læreruddannelse

Publiceret

Det må være en vits, siger Hanne Olesen, konsulent i LO (Landsorganisationen i Danmark), om Undervisningsministeriets udspil til en ny læreruddannelseslov (se Folkeskolen nummer 46).

Ministeriets skitse vægter massivt den fag-faglige del af uddannelsen og udraderer på det nærmeste de pædagogiske, psykologiske og almendannende elementer.

- Den skitserede uddannelse producerer ikke fremtidens lærere, men fortidens. Det er jo tilbage til realskolen. Det er et tåbeligt oplæg, som går imod alt, hvad fagfolk og kompetente organisationer siger. I LO kan vi ikke bruge det til noget, tilføjer Hanne Olesen.

Hun kender skitsen fra pressen og fra en konference om 'Fremtidens læreruddannelse - hvordan skal den være?', som LO afholdt for nylig.

- Hans Peter Baadsgaard (Socialdemokratiet) og Frank Dahlgaard (Det Konservative Folkeparti) fra Folketingets Uddannelsesudvalg var med på konferencen, og de sagde, at ministeriets skitse kun var et startpapir. Det må vi så tro og håbe på, for det giver os nogle handlemuligheder.

LO's oplæg til en ny læreruddannelse bygger på fire moduler: Almene lærerkvalifikationer, tre liniefag, praktik og pædagogisk speciale.

De overordnede nøgleord i 'almene lærerkvalifikationer' er for LO formidling, menneskekundskab og kulturforståelse.

- Fremtidens samfund bliver forandringernes samfund. Derfor skal lærerne have et højt selvrefleksionsniveau. De skal under deres uddannelse udstyres med metoder, der kan analysere kulturelle og samfundsmæssige forandringer. Og disse metoder skal de kunne give videre til børnene, siger Hanne Olesen.

- Desuden indgår læreren i mange samarbejdsrelationer, eksempelvis med kolleger i team og forældrene. Disse relationer skal håndteres professionelt, og det skal uddannelsen være garant for.

Samspil mellem teori og praksis

LO går nok ind for fag-faglig fordybelse, men også for faglig bredde. Organisationen foreslår, at den studerende skal vælge et fag inden for hvert af de tre hovedområder: det naturvidenskabelige, det humanistiske og det musisk/praktiske. En studerende kan for eksempel vælge dansk, fysik og gymnastik.

- Ved at have et fag fra hvert af hovedområderne får læreren den tværgående forståelse, der er nødvendig i tværfaglige projekter og teamsamarbejde. Det er jo ikke bachelorer, vi skal uddanne, siger Hanne Olesen.

Det er endvidere vigtigt for LO, at der er et udbygget samspil mellem teori og praksis. Derfor skal praktikken udvides betragteligt.

Den skal forløbe i tre faser. Først skal de studerende i grupper ud at 'snuse' til arbejdspladsen. Dernæst skal de i en praktik, der svarer til den nugældende.

I slutningen af studiet skal de studerende så endelig ud på egen hånd som 'aspiranter' i et halvt år. Så de undgår de berygtede praksischok, men også, så de kan afslutte deres uddannelse med et pædagogisk speciale, der reflekterer såvel teori som praksis.

- Der skal være praktikvejledning ude på skolerne, og der skal være snor til seminariet, siger Hanne Olesen.

- Den udvidede praktik er meget vigtig for os, og vi mener derfor, at man meget, meget seriøst skal overveje at forlænge uddannelsen til fire et halvt år.

jvo

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.