Debat

EN KONGRESVEDTAGELSE

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den står at læse i Folkeskolen nummer 41, side 44, som et eksempel på, hvorledes forsamlingen af vore ypperste kan henfalde til at ønske i øst og vedtage i vest uden hoved og hale i noget som helst. Kongressen udtaler vilje til at 'systematisere og intensivere medlemsdebatten om skoleevaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen'. Og det er selvfølgelig en ædel ytring af de forudsigelige. Men så hedder det, at formålet med kvalitetsudviklingen skal være at virkeliggøre folkeskolelovens formål. Også meget forudsigeligt i øvrigt på baggrund af den iver, med hvilken DLF har engageret sig i 'den bedste skolelov nogensinde', der desværre samtidig er den ringeste nogensinde, hvis man formaster sig til at forbinde kvalitet med forøgelse af uddannelsesniveauet i Danmark. Og noget sådant ofres der jo megen uforpligtende floromvunden politikersnak på for tiden, hvor diverse undersøgelser så ubarmhjertigt afslører, hvad socialdemokratismens ideologiske hersen har sat over styr i så henseende. Givet er det, at den fagskyende repressive fællesskabsdyrkende udelte folkeskole, der flot taber de svage og kuer velbegavetheden ind i en attrået middelmådighed, har sin fremmeste kvalitet i opfyldelsen af den lighedsideologiske ensgørelse af befolkningen. På den baggrund er det interessant, at kongressen åbenbart efterspørger helt andre kvaliteter, nemlig blandt andet faglige kompetencer og færdigheder i den skole, der tydeligt nok er dårligst egnet til at honorere sådanne kvaliteter.

'Lærerne skal have tillid til, at resultaterne af evalueringsprojekterne bruges til deres formål: skoleudvikling.' Men disse projekter er jo udtænkt, gennemført og beskrevet af lærere, der i deres engagement er part i resultaterne med deraf følgende selvopfyldelig effekt. Ingen engagerer sig formentlig i et projekt, man ikke selv tror på. Det er derfor befordrende for en kvalitetsforringelse, at resultater, der alene har gyldighed for de elever, der stod i den motiverende forsøgssituation, råt indplantes i en skolelov, der herefter skal gælde for alle elever.

Vagn Madsen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

viceskoleinspektør, Brønderslev