Debat

Udbrændte efterlyses

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan forbliver man den dynamiske lærer i konstant udvikling?

Hvordan bevarer man lysten til sit arbejde?

Hvordan undgår man at blive udbrændt?

De tre ovennævnte sætninger handler alle om det samme, nemlig udbrændthed. Selve emnet udbrændthed er ikke noget, man taler så meget om, både fordi det er meget personligt, men også fordi det ikke er særlig velhørt at være 'udbrændt'. Imidlertid er det et super aktuelt emne at tage hul på, blandt andet på grund af de ændringer i arbejdsbetingelserne, der har været i folkeskolen i de senere år. Det har man som lærer været nødt til at forholde sig til, og det har givet mange grå hår på lærernes hoveder. Men på trods af, at den danske folkeskole befinder sig i en brydningstid, der kræver nytænkning, fleksibilitet og effektivitet, findes der alligevel mange skoler, hvor man stadig holder fast i den struktur, der har domineret skolerne i masser af år. På den anden side er der dog også mange lærerkollegier, der har valgt at stille sig positivt til de nye krav. Flere og flere skoler vælger i dag at arbejde i team, og den kollegiale supervision er efterhånden ved at vinde frem i skolerne, blandt andet som middel mod udbrændthed.

Da vi lige straks skal ud og virke i folkeskolen, som den er beskrevet her, har vi i vores selvvalgte speciale valgt at arbejde med emnet udbrændthed. Vores mål med opgaven er, at det skal kunne bruges som et redskab i skolen og ikke kun være en teoretisk analyse af begrebet udbrændthed.

Vi vil derfor gerne i kontakt med lærere/lærerkollegier, der kender til området. Det kunne for eksempel være lærere, der har 'skiftet spor', lærerkollegier, der arbejder med emnet, skoleledere med holdninger til området. Kort sagt er vi interesseret i alt, der har med området at gøre, og vil meget gerne kontaktes på følgende adresse: Niels Peter Riising, Skolevej 12E, st.tv., 2630 Tåstrup.

Niels Peter Riising og Hans Amholt

Københavns Dag- og Aftenseminarium

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler