Debat

Jo jo, Holst

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ubærligt for mig at tilhøre en forhånet og ringeagtet stand. Derfor har jeg meldt mig ud af tavshedens brigade! Og når jeg samtidig har aflagt den almindelige degnefromhed, er det blandt andet for at vække mine kolleger til dåd. Det handler i al sin enkelthed om kamp mod resignation og underkastelse - og for værdighed og integritet - som menneske og lærer! Derfor meddeler jeg mig gerne og ofte i Folkeskolen og dagspressen. Og i al ubeskedenhed mener jeg ikke, at mine bidrag i nævneværdig grad er med til at forringe disse mediers indholdsmæssige og sproglige kvalitet!

Når du mere end antyder, at en lille gruppe kolleger 'misbruger' ytringsfriheden ved at være flittige bidragydere til Folkeskolen, tager du lodret fejl. Ytringsfriheden kan ikke misbruges i et demokrati. Kun i totalitære systemer.

Vel får man hverken latterkrampe eller hikke af at læse mange 'gengangerindlæg' om åndsnivelleretdecentraltpensionistjammer, men det er sider af tilværelsens mangfoldighed. I øvrigt er der jo ingen, der er blevet forment adgang til bladets spalter på grund af de 'faste' bidragyderes ytringslyst.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Godt nok er mit navn ikke at finde på din spankingliste i Folkeskolen nummer 21. Men jeg hører fodlænkernes klirren - og mærker suset fra pisken!

Alligevel - kære kollega - når jeg fra mit nordjyske udsigtspunkt bruger tid til at problematisere tilstande, der ellers kun hviskes om i krogene, er det, fordi jeg som tilhørende 68-generationen er ustyrligt irriteret på og opfyldt af foragt for 'eliten' fra denne gruppering, der efterhånden har overtaget magtapparatet politisk og administrativt og i bemærkelsesværdigt omfang har haft held til at formalisere og regulere vor tilværelse i stort og småt. Og så dette ækle og latterlige magtsprog med dets skiftende klicheer og fraser.

Det gør jeg oprør mod - nu og fremdeles!

For vi kan ikke være tjent med passivt at legalisere disse uværdige og utålelige tilstande, der efterhånden vil reducere lærerstanden til en betydningsløs trællekaste.

Niels Christian Christensen

Bagterpskolen, Hjørring