Debat

DLF og pædagogik

udfordringerne er der

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som nyvalgt formand for foreningens pædagogiske udvalg har jeg valgt at bruge min første klumme til at pege på tre af de væsentlige udfordringer, foreningen står over for på det pædagogiske område.

DLF må arbejde for, at læreruddannelsens fokus fortsat afspejler hele folkeskolens formålsparagraf, hvor lærerens opgave er at sikre både elevernes faglige udbytte og deres alsidige personlige udvikling. Det er en stor og bred opgave, og fundamentet for at kunne løfte den skal lægges i læreruddannelsen. Det sker bedst ved at fastholde en enhedslæreruddannelse, hvor elevernes læring og udvikling ses i et større og sammenhængende perspektiv.

Derfor vækker det bekymring, når undervisningsministeren allerede på DLFs kongres i oktober 2003 gav udtryk for, at hun overvejer at målrette læreruddannelsen mod undervisning af elever på bestemte klassetrin (indskoling/mellemtrin/udskoling). Altså et opgør med enhedslæreruddannelsen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I skolen skal eleverne blive fagligt dygtige, men de skal også udvikles som mennesker. Kvaliteten i folkeskolen har nøje sammenhæng med kvaliteten i læreruddannelsen. Det bør de politiske beslutningstagere have in mente, når de taler om en revision af læreruddannelsen.

Det er også utrolig væsentligt, at der bliver sat fokus på det indholdsmæssige perspektiv i hele debatten om rummelighed og specialundervisning. Altså hvad er reelt til størst gavn for den enkelte elev. Vi er altid parate til at diskutere en anden anvendelse af resurserne, men så må man også lytte, når vi peger på, hvilke foranstaltninger der skal til, for at den pågældende elev kan forblive i fællesskabet. Det er jo ikke givet, at de nedskæringer, man har oplevet og oplever på tolærerordninger, forebyggende specialundervisning og så videre, er med til at øge den efterspurgte større rummelighed. Et rent økonomisk udgangspunkt i debatten er ikke til gavn hverken for den enkelte eller for skolen.

Danske elever skal være fagligt dygtige. Det bliver de ikke ved at gennemføre flere prøver og test, men ved at lærerne vises den fornødne tillid og gives de nødvendige rammer for at løfte den store og vigtige opgave, som et meget bredt flertal i Folketinget har pålagt dem gennem den danske folkeskoles formålsparagraf. Flere internationale eller nationale prøver og test og efterfølgende rangordninger er ingen garanti for en forbedret faglighed og heller ikke et reelt udtryk for folkeskolens kvalitet.

Udfordringerne for DLF er mange og store, men vi er parate til at tage dem op i dialog og samarbejde med dem, der vil bidrage til at gøre en god folkeskole endnu bedre.

Ole Holdgaard er formand for DLFs pædagogiske udvalg