Debat

Harmonisering af uddannelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medlem af EU-Parlamentet for Det Konservative Folkeparti Christian Rovsing vil have harmoniseret karakterskalaerne i EU. Årsagen er, at 13-skalaen, som vi kender den, ikke altid er sammenlignelig med andre EU-landes karakterskalaer. I stedet vil Rovsing have en skala, der har ti trin.

Indledningsvis har jeg svært ved at forstå, hvorfor EU-Parlamentet skal beskæftige sig med dette, da uddannelse er et nationalt område. Og hvis, og kun hvis, der skal foretages koordinering af karakterskalaer, skal det ske igennem internationale aktører, så alle lande i verden er med i processen.

Her vil FN være den bedste samarbejdsorganisation, da den er globalt funderet. Problemet med Rovsings forslag er, at det åbner en ladeport af harmoniseringsmuligheder på uddannelsesområdet i EU. Hvis eleverne i folkeskolen skal underlægges et fælles karaktersystem, er eleverne også nødt til at have et fælles pensum. Dette vil betyde, at lærerne mister deres metodefrihed, da der skal være en overnational myndighed, som fastlægger, hvad der skal undervises i for eksempel matematik.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Desuden er målene for grund­skoleområdet også forskellige i EU. I Frankrig og Finland er de altoverskyggende værdier viden og prøver, mens den danske skoletradition har værdierne dannelse og medbestemmelse.

Dermed ses også, at udgangspunkterne og indsatsområderne er forskellige for grundskolerne i EU. Dette er en styrke, som ikke skal ofres på harmoniseringsbølgens alter.