Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

Ledelse gør mester? også i folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Interessen for ledelse stiger i takt med kravene om effektiv udnyttelse af resurserne. Det er derfor nødvendigt at afklare, hvordan ledelse kan være med til at sikre såvel den gode skole som optimal udnyttelse af de menneskelige og økonomiske resurser.

DLF har i samarbejde med Dansk Industri og KL afholdt en konference om ledelse i folkeskolen.

Indlægsholderne repræsenterede erhvervslivet bredt. Den røde tråd i de mange indlæg var, at moderne ledelse får medarbejderne til at vokse ved at bruge de potentialer og den energi, de besidder og udvikler ved at blive vist tillid vel at mærke ud fra en klar målsætning for arbejdet. Ledelse skal udvikles »fra kontrol til støtte«.

Konferencens indhold understøttes af Kompetencerådets rapport om Den motiverede medarbejder. Den viser, »at den uformelle læring gennem samarbejdet om opgaverne vurderes som den vigtigste kilde til læring. En lang række kompetencer overføres ved at deltage i det daglige arbejdsfællesskab og her forhandle meningen i arbejdet med chefer og kolleger. Forsøg på udefra at formalisere eller kontrollere den uformelle læring risikerer blot at gribe forstyrrende ind i processerne. Det betyder, at ledelsen må opgive at detailstyre medarbejdernes opgaveløsning. Tværtimod skal medarbejderne anspores til selv at tage ansvaret for at udvikle nye og mere hensigtsmæssige måder at gøre tingene på. Tiden er løbet fra faste regler for, hvad medarbejderne må, hvem de må samarbejde med, og hvilke møder de må gå til«. Rapporten konkluderer, at »det imidlertid ikke er nok at give medarbejderne den plads og de frihedsgrader, de efterspørger. En særdeles vigtig opgave for ledelsen er at skabe de nødvendige rammer, som understøtter og stimulerer den udvikling og formidling af viden, der sker inden for og på tværs af de uformelle arbejdsfællesskaber«.

God ledelse frisætter medarbejderne, så de kan mestre arbejdet.

Vi skal bruge de erfaringer, der ligger for fødderne af os.

DLFs ledelsessyn ligger tæt op ad konferencens input og Mandag Morgens rapport om Den motiverede medarbejder. En af konklusionerne heri er, at »god ledelse er evnen til dialog, til at forklare sig og tage den enkelte alvorligt. Det er stabile samarbejdsrelationer, der giver plads til at tænke nyt og kreativt. Denne erkendelse føder en række nye svar på gamle udfordringer, der angår såvel virksomhedens ledelse og kollegaskabet som arbejdsmarkedets organisationer«.

DLF er som organisation parat til at gå den ledelsesvej, der kan være med til at frisætte energi, arbejdsglæde og vidensdeling. Det vil være et gedigent grundlag for skolens fortsatte udvikling.

Astrid Schjødt Pedersen er formand for DLFs organisationsudvalg