Debat

Alternativt arbejdstidsforslag

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedstyrelsens forslag til en ny arbejdstidsaftale er individualistisk og naiv.

Derfor må kongressen forholde sig til et alternativt forslag.

Jeg har tidligere, her på siderne, beskrevet nogle konsekvenser af, at læreren alene skal have ansvaret for den samlede undervisningsopgave, og det pres, som forældre, kolleger, ledelse og kommune dermed kan lægge på den enkelte lærer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Selvansvarlighed for vores arbejdstid er alt for usikkert og belastende for vores psykiske arbejdsmiljø, i en tid hvor stadig flere krav til lærerne kædes sammen med besparelser på skolebudgetterne i kommunerne.

Samtidig er det naivt med et arbejdstidsoplæg, der gennem centrale bestemmelser vil begrænse kommunernes mulighed for at disponere over budgettet, og som ydermere vil reducere kraftigt i arbejdsgiverkompetencen.

Vi skal derimod have en arbejdstidsaftale, der bygger på en central aftale, som skal suppleres med en lokal aftaleret med mulighed for akkorder og helhedsaftaler på de områder, den centrale aftale ikke omfatter. Aftalen skal definere lærernes undervisningsforpligtigelse og øvrige arbejdsopgaver.

Medlemsdebatten viste vigtigheden af, at der sikres en konkret sammenhæng mellem timetallet til undervisning og timetallet til blandt andet forberedelse og efterbehandling, og at aftalen skal sikre en ugentlig begrænsning af undervisningsforpligtigelsen.

Man kan vel heller ikke forestille sig en kongres, der ikke forholder sig til de øgede tidsmæssige krav til undervisningens forberedelse og efterbehandling, som Klare Mål og nu Fælles Mål foreskriver.

Det er et afgørende princip, at der for den enkelte lærer sikres en konkret sammenhæng mellem de beskrevne opgaver, læreren skal løse, og arbejdstiden hertil.

Kongressen har hermed to grundlæggende holdninger til en ny arbejdstidsaftale at tage stilling til:

Hovedstyrelsen ønsker en arbejdstidsaftale ud fra en professionstankegang med en høj grad af individualistisk frihed og ansvar.

Alternativet er en mere traditionel fagforeningsaftale med tryghed gennem en klar sammenhæng mellem arbejdsopgaver og arbejdstid.