Debat

En ny arbejdstidsaftale - plads til ledelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hovedstyrelsens oplæg til en ny arbejdstidsaftale er på mange måder et godt oplæg.

Det bygger på et meget stærkt tillidsforhold mellem lærerne og ledelsen. En holdning, som jeg er helt enig i. Et meget grundlæggende forhold i det at drive skole er netop tillid.

Når tilliden er der, er der grobund for åbenhed, engagement, opfindsomhed og lysten til at prøve nyt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men i den udviklingsorienterede skole er tillid ikke nok. Der skal også være plads til ledelse. Styrelsesreglerne tilsidesættes, når der i oplægget står, at det skal sikres, at lærerne i fællesskab kan beslutte det professionelle niveau for opgavernes løsning.

Jeg ønsker en synlig, forstået og accepteret skoleprofil som skal gennemføres.

Det synes jeg ikke, at oplægget til ny arbejdstidsaftale lægger op til.

Jeg går meget ind for selvstyrende team og har i al min tid som leder arbejdet for at fremme udviklingen af de selvstyrende te­am, men det bør præciseres, at teamenes frihed altid er begrænset af de givne rammer.

Skolebestyrelsen skal have plads til at angive retningen i skolens udvikling, og ledelsen skal have plads til at lede skolen i den retning, som er besluttet.

Det begrænser lærernes frihed og autonomi, ja, men det giver mulighed og et nødvendigt grundlag for, at hele skolen rent faktisk udvikler sig i den retning, som det er besluttet.

Jeg ved, at ledelse i den danske folkeskole er kommet for at blive. Lærerne ønsker synlig ledelse, viser de seneste undersøgelser. Det skal fremgå af en kommende arbejdstidsaftale.