Anmeldelse

Billedkunst

Når prøven i billedkunst banker på, og du bare tænker SKRID!

Er du én af de billedkunstlærere, der inderst inde var rigtig glad for, at eksamen i billedkunst blev aflyst for dette års 8.-klasser? Så læs med her.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da det bankede på døren, og der blev meldt ud, at der fremover skulle være en afsluttende prøve i billedkunst i 8. klasse, var der en del billedkunstlærere, der mistede al farven i ansigtet. For hvordan skulle undervisningen tilrettelægges, så den ledte til en prøve? Hvordan ville prøven blive? Hvad med prøveoplæg og så videre?

Fakta:

Titel: Billedkunst

Forfatter: Rikke Hyldahl Homann, Marlene Muhlig

Pris: 500

Sider: 128

Forlag: Meloni

Med denne bog i hånden bliver det lettere. Rikke Hyldahl Homann og Marlene Muhlig giver dig med “Billedkunst - Håndbog til valgfag og prøve” en bog, der forholder sig til mangt og meget, blandt andet hvordan undervisningen kan rammesættes og gennemføres i valgfaget billedkunst, så den også kan lede eleverne frem til en afsluttende prøve. Ligeledes lægges i bogen også vægt på, hvordan den sociale dimension må gennemtænkes på valgfagsholdet, når eleverne som bekendt ofte er sammensat fra forskellige klasser. Bogen kredser dermed ikke kun om, hvad der skal læres for at blive klar til den afsluttende prøve i billedkunst, men i høj grad også hvordan - kort sagt er der et fokus på læringsledelse, hvilket klæder dette værk.

Et uddybende kapitel om feedback med mange forskellige feedbackformer, herunder elev-elev-feedback vil jeg gerne fremhæve. Kapitlet er meget praktisk orienteret og kan nærmest bruges som en idébank. Det konkrete kendetegner i det hele taget “Billedkunst - Håndbog til valgfag og prøve” og er bogens force, hvilket jeg kun kan give de to forfattere et stort skulderklap for.

I den sidste halvdel præsenteres fem undervisningsforløb, som direkte kan anvendes på valgfagsholdet. De er alle rigt illustreret, lette at gå til, tydeligt beskrevet også omkring materiale, hvilke kompetenceområder der er i spil, ligesom der også er fem forslag til prøveoplæg. En god hjælp for den billedkunstlærer, der har fundet det vanskeligt at forstå, hvad prøveoplæggene egentlig skal indeholde, og hvordan de kan udfærdiges.

Slut med at famle i mørket - endelig fandt nogen kontakten, og lyset blev tændt, så gæsten kunne komme ind. Med andre ord: Hvis I stadig har penge tilbage på billedkunstkontoen, så ved I nu, hvad I gør klogt i at bruge dem på.