"Det handler grundlæggende om at få lavet en honorering omkring det at have praktikanter, der faktisk modsvarer virkeligheden", siger Morten Refskov om praktiklærernes lille afsnit i den nye overenskomst.

KL og LC er enige: Praktikaflønning skal justeres

De ekstra lønkroner, der følger med praktikanter ud på skolerne, skal fordeles, så de svarer til de faktiske opgaver i forbindelse med praktikken. Det er KL og LC enige om. I første omgang skal et projekt kortlægge opgaverne og hvordan en ny fordelingsnøgle kan skrues sammen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den nye overenskomst mellem Lærernes Centralorganisation og KL er parterne blevet enige om at at kortlægge mulighederne for at justere på den nuværende aftale om aflønning af praktikopgaver i folkeskolen.

Helt konkret er det aftalt, at der søges 750.000 kroner til at "iværksætte et projekt, der har til formål at modernisere og forenkle" den nuværende aftale.

Markant ja til lærernes overenskomst

Ifølge formand for Danmarks Lærerforenings overenskomstudvalg Morten Refskov er det nødvendigt at justere den nuværende aftale, fordi den er "en lidt bedaget størrelse".

"Aftalen hænger dårligt sammen med læreruddannelsen, som den ser ud i dag, og vi forventer tilmed, at der er yderligere justeringer af læreruddannelsen på vej", siger han til folkeskolen.dk/praktik.

"Så det handler grundlæggende om at få lavet en honorering omkring det at have praktikanter, der faktisk modsvarer virkeligheden".

Ny fordelingsnøgle

Med praktikanter fra læreruddannelsen følger der en pose penge fra professionshøjskolerne til kommunerne, der så igen sender penge videre ud til skolerne.

Her fordeles de til skoleledelsen, praktikkoordinatorer, de teams der har praktikanter og andre, som har opgaver i forbindelse med praktikken.

Uanset hvilke resurser skolen modtager, skal den enkelte lærers honorering leve op til aftalen, og det giver i praksis nogle udfordringer, hvis resurser, opgaver og ansvarsområder ikke stemmer overens, påpeger Morten Refskov. Det er noget af det, projektet skal kortlægge.

DLF vil kortlægge praktikforholdene på skolerne

"Parterne er langt hen ad vejen enige om, at der skal justeres, men vi kunne ikke få det landet ved OK21. Blandt andet fordi vi afventer justeringer af læreruddannelsen, men måske også, fordi vi har lidt forskellige opfattelser af, hvad der bør ændres. Det er mest af alt en teknisk øvelse, som kræver en grundig afdækning", siger Morten Refskov.

Han forventer ikke, at kortlægningen vil munde ud i, at der samlet set skal hverken tilføres eller fjernes penge fra området, men som han siger: "Forhandlingers udfald kan sjældent forudses".

Derfor kan en aftale sandsynligvis også forhandles på plads inden for nuværende overenskomstperiode, mener Morten Refskov.

"Ellers vil mit bud være, at det sker senest ved næste overenskomst", siger han.

KL: Bedre praktik til de studerende

I KL understreger formand for løn- og personaleudvalget Michael Ziegler, at kommunerne som meduddannere føler et ansvar for, "at de studerende i fremtiden får en endnu bedre læreruddannelse".

Han ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvad det fælles afdækningsprojekt konkret kan munde ud i, men i et mailsvar skriver han:

"De studerende skal i endnu højere grad være klædt på til jobbet som lærer i folkeskolen, og her er de studerendes praktikophold en vigtig del af uddannelsen".

Halvdelen af fynske folkeskoler har ingen uddannet praktikvejleder 

"I den forbindelse synes vi, at det er relevant i fællesskab med LC at se på, om vores fælles aftale om vilkår for lærere, der varetager praktikopgaver, understøtter den denne vigtige opgave og den måde, som den skal løftes på fremadrettet".

"Derfor er vi glade for, at vi har aftalt et projekt, der har til formål at modernisere og forenkle aftalen, så vi sikrer sammenhæng mellem praktikaftalen og den fremadrettede tilrettelæggelse af praktikken".