Anmeldelse

Ordet er dit. 1.-2. klasse

Ordet er også de yngste elevers

Man får god hjælp til at arbejde målrettet med danskfagets mundtlige tekster i 1.-2. klasse med dette velstrukturerede og inspirerende materiale.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Ordet er dit" er en del af en serie, der allerede findes til 3.-4., 5.-6. og 7.-8. klasse. Elevbogen indeholder et kort forord og fem kapitler om mundtlighed. Overskrifterne er: "Stemme og krop", "Fortælling", "Oplæsning", "Samtale", "Fremlæggelse". Hver af disse kapitler indledes med "Det kan du lære" og afsluttes med "Det har du lært". Opgaverne lægger op til, at man kan arbejde sammen i klassen, i grupper, to og to og alene. Desuden er der arbejdsark, man kan kopiere fra lærervejledningen, der er evaluerende opgaver, “giv en stjerne”, og der er QR-koder, hvor eleverne kan se videoer eller lytte til lydfiler. Der er progression inden for det enkelte kapitel og i løbet af bogen.

Fakta:

Titel: Ordet er dit. 1.-2. klasse

Forfatter: Pernille Hargbøl Madsen

Pris: 211,25

Sider: 80

Type: Elevbog

Forlag: Dansklærerforeningen

Pris: 523,75

Sider: 72

Type: Lærervedledning

I den 50 sider lange lærervejledning er der først en guide til materialet, hvor man blandt andet kommer omkring mundtlighedsdidaktik, genrepædagogik og respons. Dernæst følger kapitel for kapitel-vejledningen. Her er der til hvert af elevbogens fem kapitler fem sider om netop det enkelte kapitels læringsmål og indhold efterfulgt af vejledning til hver enkelt opgave og supplerende ideer og opgaver. Allersidst er der 20 arbejdsark af stigende sværhedsgrad, hvor eleven i de første opgaver skal klippe ud, tegne, lytte og sætte kryds for til sidst at skulle læse og skrive.

Undervisningsmaterialet er et godt og meget systematisk bud på, hvordan man kan gribe det mundtlige arbejde an på en spændende, konstruktiv og involverende måde i de yngste klasser. Opgaverne er varierede, og de korte lydfiler og film, man kan høre og se ved at bruge QR-koderne, er meget inspirerende. Første QR-kode leder således til en video af godt et minuts varighed, der viser, hvordan forskellige følelser kan udtrykkes med kroppen. Og er eleven for eksempel usikker på, hvad et interview er, kan man i en af de sidste videoer se og lytte til et godt to minutter langt interview af en dreng, der fortæller om sin livret, inden man selv skal i gang med at interviewe en klassekammerat.

Umiddelbart kan det måske virke vanskeligt for et barn i 2. klasse at skulle planlægge og gennemføre en fremlæggelse, sådan som opgaven lyder i det femte og sidste kapitel. Men også her tages eleven (og læreren i lærervejledningen) ved hånden, og gennem forskellige relevante delopgaver kan eleven komme godt i mål også med denne opgave.

Alt i alt er det et meget indbydende materiale med en grundig lærervejledning, som jeg giver min varmeste anbefaling.