Uskolet

Hvis man trykker den lille, hvide pumpe helt i bund, kan sådan en håndsprit altså skyde pænt langt. Det må nogle af jer naturfagsfolk da kunne bruge til noget?

Sådan bliver din udendørs undervisning kaotisk på en anderledes måde

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at mest mulig undervisning gennemføres udenfor. Det kan de sagtens sige. Men her er ideer:

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

• Det tager lidt længere tid, men som erstatning for en tavle kan det sagtens fungere i stedet at ridse dine didaktiske pointer i barken på skolegårdens 100 år gamle ahorn.

 

• Klar rammesætning er vigtig, sig for eksempel: »I har 30 minutter til denne aktivitet«, »Husk at skrive navn på jeres snittede pinde« eller »Du kravler bare ned derfra, Stella, og det er lige nu!«

 

• Med 30-40 af idrætslærernes orange kegler kan du inddele arealet, så eleverne får hver deres lille kvadrat, og det hele føles trygt og overskueligt som de gode dage på Meet.

 

• Fordel ved udeskole: Det har aldrig været nemmere at have sin hund med på arbejde.

 

• Walk-and-talk. Manges favorit, den kræver ikke så meget, og alligevel kan man nikke indforstået, når de seje kolleger snakker CL. Udsat for en særlig sociolekt betyder det »gå og kridt«.

 

• Når man læser triste digte i dansktimer i regnvejr, kan ingen se, at man græder.

 

• Byvandring - endnu en klassiker. Hvis I er heldige at passere et sted med facaderenovering, kan du slippe ungerne løs og omsider praktisere stilladsering helt bogstaveligt.

 

• Fællessang er et hit. Men efter ugevis med nuttede »Lyse nætter« og »Du kom med alt det der var dig« er det tid til lidt genremæssig afbalancering. Tænk polsk speedcore ekstremmetal.

 

• Hvis det hele bliver for kaotisk, og eleverne har behov for at afreagere, må du sende dem en tur indenfor.

 

Uskolet er Folkeskolens bagside med satire, som ikke umiddelbart går meget op i fakta. Skulle enkelte navne, hændelser eller undervisningsministre  alligevel føles bekendte, er man velkommen til at tro, hvad man vil.