Debat

Matematik på arabisk? Spil i undervisningen

Vi er fem lærerstuderende med interesse for den flersprogede elev i den danske folkeskole. Vi er alle i gruppen selv flersprogede og kan relatere til Tagensbo Skoles elever. I vores samarbejde med Tagensbo Skole, har vi forsøgt at finde et løsningsforslag til matematik, der er nemt og realiserbart. Vi har taget fokus i matematikundervisningen, herunder elevernes udfordringer med at udvikle det matematiske fagsprog.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af:  Nesrine Mouaziz, Mariam M. Salame, Aisha Wardak, Amina S. Løven Sørensen og Sania Bashir Chaudhry

Hvor og hvorfor? 

Før vi kommer til selve løsningsforslaget, vil vi fortælle en smule om feltet, vi har været ude i. Tagensbo folkeskole er en sproglig mangfoldig byskole, hvor der bliver snakket mange forskellige sprog. Vi har i gruppen fået mulighed for at observere en undervisning. I klassen er der et klart flertal af flersprogede elever, hvilket skaber perfekt anledning til vores projekt. Efter vores observation fik vi også interviewet matematiklæreren og spurgte ind til hans fokus på fagsproget og inddragelse  af de flersprogede elevers modersmål, han svarede således: 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

“Nej, det har vi som lærere ikke ressourcerne til”

Problem eller ej?

Hertil har vi så valgt at fokusere på følgende problemformulering:

Hvordan kan man udvikle de sproglige kompetencer inden for matematik, for nyankomne elever i 4. Klasse på Tagensbo Skole?

Det er en vigtig problemstilling at tage hånd om, ikke mindst fra mellemtrinnet, hvor mange  flersprogede elevers får udfordringer med at følge med i undervisningen (the fourth grade slump). Dette skyldes hovedsageligt det eskalerende brug af fagtermer, hvilket er af en sværhedsgrad eleverne ikke er vant til, hvilket vi kom vi frem til efter vores interview med matematiklæreren. 

Løsningsforslag

Vi har haft fokus på fagbegreber inden for emnet geometri, da det var det emne vi var ude og observere. Vi har valgt at inddrage fagbregreber så som “trapez”, “paralellogram”, “trekant” osv. 

I vores løsningsforslag har vi valgt at tænke elevernes modersmål ind, ved at skabe et farverigt, sjovt og lærerigt brætspil. Vi har tænkt, at dette brætspil kunne benyttes til sidst i et forløb, som en formativ evaluering.

Man kan spille spillet på forskellige måder. Dog har vi valgt at lægge fokus på to forskellige måder, man kan benytte brætspillet på. 

Brætspil

Vores brætspil består af en plade, hvor der er tegnet forskellige geometriske figurer på i forskellige farver. Der er kontrast i farverne for at tiltrække elevernes opmærksomhed, og dermed øge deres motivation. På figurerne er der indtegnet små indikationer for at vise egenskaber af figurerne.

Ud over pladen, er der 15 kort, der er inddelt i 3 slags:

5 af kortene indeholder en geometrisk figur, figurens navn står både på dansk og arabisk.

5 af kortene indeholder en geometrisk figur, figurens navn står navn på dansk.

5 af kortene indeholder kun en geometrisk figur.

Det er relevant at nævne, at alle kortene blandes sammen, når eleverne spiller. Grupperne skal bestå af 3- 4 elever.

Spillets regler

Spillet kan spilles på flere måder. Den første måde at spille det på, vil være således:

Elev A trækker et kort og siger figurens navn højt, derefter peger elev B og elev C på den førnævnte figur så hurtigt som muligt. Denne måde at spille spillet på kan også bruges, når man introducerer fagsproget til eleverne.

Den anden måde at spille spillet på vil foregå således:

Elev A trækker et kort, hvorpå der på kortet illustreres en geometrisk figur. Eleven skal i denne omgang kun beskrive, hvad der karakteriserer den pågældende figur, uden at nævne hvilken figur der er tale om. Dernæst skal Elev B og C gætte, hvilken figur der bliver beskrevet af elev A og eleverne skal pege på figuren på spillepladen.