Debat

Nye tider (3)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Arbejdsgiverne vil have mere undervisning læs katedertimer ved næste overenskomst. Er professionsmodellen et værn mod dette, eller skal vi blive ved med at tælle?

Hvis vi skal læse flere timer på katederet, er professionsstrategien slået fejl på forhånd. For det vil medlemmerne ikke. Hvis DLFs strategi skal lykkes, skal det fremgå tydeligt, hvad det maksimale antal katedertimer kan blive for den enkelte lærer i alle kommuner.

Vi forventer stadig, at fagfor­eningerne varetager vores løn- og arbejdsmæssige forhold hvem skulle ellers gøre det?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg vil ønske Anders Bondo og DLF tillykke med et godt og klogt projekt. At gå på to ben er bedre end at hoppe på ét. Det er simpelthen nemmere at holde balancen, men desværre har DLF udgivet en dårlig pjece. Den forklarer ikke på et rimeligt niveau og i et rimeligt omfang medlemmerne, hvad en professionstankegang er udtryk for hverken teoretisk eller i praksis.

Svar

Svar på Jens Aasteds indlæg i de sidste tre numre:

Tak for din deltagelse i debatten om arbejdstidsaftalen. Det er altid afsenderen, der har hovedansvaret, når kommunikationen svigter. Derfor kan du have ret i, at pjecen ikke er »smart«, når den kan opfattes på den måde, som du beskriver. Så vidt jeg husker, deltog du i medlemskurset i Københavns Lærerforening, og du ved derfor, at hverken jeg eller hovedstyrelsen mener, at undervisningen hidtil er foretaget uden initiativ og ansvar tværtimod!

Vi anbefaler, at vi får nogle arbejdstidsregler, der i højere grad understøtter og sætter fokus på den professionalisme, der er kendetegnende for undervisningen i folkeskolen, og som er årsagen til, at vi har en god skole i Danmark. Det vil efter vores vurdering være et nødvendigt skridt for at ændre den opfattelse, som blandt andet mange medier har givet udtryk for, og som vi i pjecen beskriver under den såkaldte lønmodtagermodel.

Jeg ønsker ikke at pege på en bestemt måde for organiseringen af undervisningen og skolens øvrige aktiviteter. Det har I, der til daglig knokler i undervisningen, mere forstand på, og den samme form for organisering passer endvidere ikke på alle skoler. For mig er det vigtigt, at en ny aftale kan bruges såvel på de skoler, der med succes har organiseret sig i selvstyrende team, som på skoler, der har en mere traditionel organisering af arbejdet. Jeg mener imidlertid, at de principper for en arbejdstidsaftale, som vi har præsenteret, vil gøre det nemmere at lave den skole, som du beskriver.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF