Debat

Nye tider - nye veje

Konstruktiv dialog om ny arbejdstidsaftale

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Stig Andersen

Det har været både spændende og inspirerende at drøfte arbejdstid ved de mange regionale medlemsmøder.

Forud for møderne udsendte hovedstyrelsen debathæftet 'Nye Tider'. Det har givet debat - både om hæftets form og om dets indhold. Men langt mere afgørende er det, at der på møderne har været en god og konstruktiv dialog om strategi og indhold i en ny arbejdstidsaftale. Der har været ros og kritik, ideer og forslag samt - ikke mindst - en masse spørgsmål.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er min oplevelse, at der på møderne har været stor interesse for, at vi i langt højere grad skal sætte fokus på indholdet i vores arbejde og betydningen af, at vi alle skal leve op til den samme folkeskolelov. Indholdet må være styrende for den arbejdstidsaftale, vi skal have. Det skal ikke være arbejdstidsaftalen, der er styrende for den måde, vi arbejder på. Derfor skal en kommende aftale tage udgangspunkt i, at undervisningen er lærernes ansvar. Aftalen skal sikre den enkelte lærer ordentlige arbejdsvilkår og den fornødne frihed til at udføre arbejdet professionelt. Målet er en aftale, der er ubureaukratisk og fleksibel, som understøtter arbejdet med at skabe kvalitet i undervisningen, og som skaber rum for den faglig-pædagogiske skoleledelse. De mange indlæg i debatten under møderne har også givet stof til eftertanke. De fremførte problemstillinger, forslag og idéer har vi noteret os. De vil nu være udgangspunkt for analyser og vurderinger i fagligt udvalg og i hovedstyrelsen.

På medlemsmøderne har vi præsenteret en enig hovedstyrelses skitse til en ny arbejdstidsaftale. Den angiver en retning. Er der opbakning til skitsen, forestår der efterfølgende et arbejde med at udfylde skitsen og komme med forslag til aftalekrav. Går tilbagemeldingerne fra den igangværende medlemsdebat i en anden retning, må hovedstyrelsen tage bestik af dette. Opsamlingen fra møderne og tilbagemeldingerne fra kredsene skal gerne give et fyldestgørende billede af synspunkterne.

Det er derfor utrolig vigtigt, at alle medlemmer engagerer sig i debatten, deltager i skolemøderne og aktivt er med til at præge tilbagemeldingerne. Efter denne første fase bliver det hovedstyrelsens opgave at komme med udspil til konkrete kravforslag, som også udsendes til debat.

Arbejdstidsaftalen er opsagt af kongressen. Forhandlinger om en ny aftale starter til efteråret. Hovedstyrelsens udspil lægger op til en gennemgribende nytænkning. Det er nu et fælles ansvar at videreføre en dialog, der på kongressen kan resultere i aftalekrav, som har en samlet forening bag sig.

Skal det lykkes at få nye tider, er det også nødvendigt at gå nye veje.