Hvordan organisationerne fungerer

En glimrende norsk indføring i almindelig organisationsteori. Den duer også i skolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jacobsens og Thorsviks organisationsbog er møntet på studerende og undervisere ved handelshøjskoler og universiteter, men lad mig alligevel anbefale den til undervisere og ledelser i grundskolen - enten i videreuddannelsen i diplomsammenhænge eller som hjælperedskab for organisationsudvikling på skolen i større eller mindre skala.

Bogen kan det hele inden for almindelig organisationsteori - på en systematisk og alligevel ikke-kedelig måde. Den er en venlig og tilgængelig moppedreng og er efter sigende allerede ved at blive en ung 'klassiker' på vores handelshøjskoler. På norsk er bogens første udgave fra 1997.

Organisationsteori og skole? Er det overhovedet en relevant kombination? Kan der reelt være et teorifællesskab mellem Danfoss, Dandy og Danholtskolen? Terminologien i organisationsteori kan i sig selv være provokerende: Danholtskolen er et produktionssystem, og produktet er ikke tyggegummi eller termostater, men tjenesteydelsen undervisning, med alt hvad det indebærer. Men bruger vi bogens foretrukne definition af en organisation, så er skolen med: 'En organisation er et socialt system, som er bevidst konstrueret med det formål at realisere bestemte mål'. Og dét, der er bogens absolutte fokus, er at give redskaber til at kunne afdække, hvad der sker i en organisation, og hvorfor det sker. Det er med andre ord organisationsadfærd, der er i centrum. Handlinger og holdninger.

Skeptikeren kan med rette indvende, at dette overhovedet ikke forklarer, hvorfor skolen i stigende grad bliver betragtet som en 'organisation' og ikke blot en 'institution' som tidligere.

Skolen kan næppe ryste organisationsopfattelsen af sig: Fordi der populært sagt er langt mindre underforstået, fælles fodslag i samfundet end tidligere, fordi alt i princippet er sat til diskussion, og fordi vi, som konsekvens, står solidt forankret i decentralisering og selvforvaltning - og fordi kravet om refleksion, bevidsthed, markering og artikulering omvendt og logisk er vokset ganske betragteligt. Modifikationer og dilemmaer må ligge lige nu.

Måske kan man mødes med organisationsskeptikeren på en anderledes måde end pro et contra-måden. Måske er skeptikeren netop skeptisk, fordi det kan være vanskeligt i det hele taget at få enderne til at nå sammen i dagligdagen - det er ingen hemmelighed, at lærerarbejdet i dag er subjektivt belastende på historisk nye måder.

Weekendavisens uddannelsespolitiske journalist, Tine Eiby, skrev for nylig en lille interessant artikel under overskriften 'Lærer, du er en helt'. Artiklens underoverskrift hedder: 'Skolekrise. Over hele den vestlige verden har skolerne problemer med grænseløse børn, krævende forældre og lærere, der går i afmagt. Mangel på lærere er blevet en reel trussel, så man lokker med mindre klasser og løfter om respekt'.

'Løfter om respekt. . .'?! Fanden skal ikke males på væggen, megen stille tilfredshed og balanceret glæde gør det overflødigt. Men omvendt er der vel en realitetskerne i påstanden om en generelt mindre respekt for lærerarbejdet, end godt er? Ingen, desværre, er selvfølgelig i stand til at overbringe en portion respekt - end ikke den mest magtfulde politiker. Og bortset fra den stadige og stædige kamp for fornuftigere rammer via overenskomster og lovgivning så er respekt-knappen hos lærerne selv. Kun dér.

Udviklingen har gjort det nødvendigt, at alt i og omkring professionen i dag er synligt målrettet og kompetent. Velargumenteret og værdibevidst. Det vil sige med den højeste grad af professionalisme. Herfra formuleres krav og forventninger til eleverne og forældrene.

Alt det siger Jacobsens og Thorsviks bog ingenting om. Den almindelige organisationsteori er dens anliggende, ikke skole og skoleforhold som sådan. Men brug den alligevel. Ledelsen eller valgte drivkræfter i kollegiet kan bruge den som et redskab i professionaliseringen af den bredere, interne drøftelse om organisationens udvikling. Især fordi organisationsadfærd er central for den model, bogen opbygger og diskuterer. Det betyder, at der kan hentes konkrete analyseredskaber og inspiration inden for følgende områder: Motivationsprocesser i organisationen, kommunikationsprocesser, beslutnings- og læringsprocesser samt ændringsprocesser.

Hvordan organisationer fungerer. Indføring i organisation og ledelse

Af Dag Ingvar Jacobsen & Jan Thorsvik

472 sider, 398 kroner

Hans Reitzels Forlag