Debat

Enhedsskolens redning

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Professor Niels Egelund fremturer i sidste nummer af Folkeskolen med sin private forståelse af det netop indgåede skoleforlig. Det lægger op til øget holddannelse på basis af praktisk-pædagogiske overvejelser i forbindelse med konkrete, afgrænsede faglige forløb. Det er noget ganske andet end den opdeling af børnene efter intelligens, som Egelund ser som enhedsskolens redning. Følger vi professorens anbefaling, kommer vi til at stå som lægen, der konstaterede, at operationen lykkedes, men patienten døde. Niels Egelunds flypassagerer kan prise sig lykkelige for, at der stilles betydeligt større krav til fagligheden hos luftkaptajner end hos pædagogikprofessorer.

Niels Christian Sauer

medlem af DLF's hovedstyrelse

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget